چگونه رمضان را غنيمت بشماريم ؟


رمضاني ديگرازراه ميرسد،ماهي كه بخاطر خصوصيات و ويژگيهاي خاص خود بر همه ماههاي سال برتري دارد:
- ماه روزه است كه رمز بندگي و اخلاص است.
- ماه تقوي است كه راه سعادت و خوشبختي است.
- ماه صبر و شكيبايي در عبادت و ترك گناه است كه شيريني و لذت ايمان را به بار مي آورد.
- ماه توبه و استغفار است كه رحمت بي كران الهي را بر بندگانش باز و موجبات غفران و بخشش را فراهم مي سازد.
- ماه قيام و شب زنده داري و راز و نياز با حق تعالي است و جلوه و شكوه بندگي و فقر در بارگاه احديتش را در زيباترين صورتش به نمايش مي گذارد؛ آن زماني كه بنده مقصر و گنهكار در اوج بندگي لب به اعتراف مي گشايد و توبه خود را اعلام و احساس شرمساري و طلب عفو و بخشش و توفيق هدايت و عبادت و استقامت مي نمايد.
- ماه صدقات و انفاق در راه خداست كه هر توانمندي مي تواند با بذل مالش در راه خدا نفس خويش را تزكيه و اخلاق و رفتارش را تهذيب نمايد و از نعمتي كه خداوند بر او ارزاني داشته توشه اي براي آخرتش بياندوزد.
- ماه خودداري ازحلال ومباح درراه رضاي خداست تامسلمان بتواندخودرادرجهات ترك گناهان وعادات زشت و ناپسند تربيت كند.
- ماه جهاد و مبارزه با هر نوع دشمن و بت دروني و بيروني است كه اخلاص دين و صفاي قلب و تسليم اندام در بارگاه احديت را نويد مي دهد.
- و بالاخره ماهي است كه باعيدفطر ياجشن شادي شادي عبادت خاتمه مي يابد وآن حضورمسلمانان درمصلاي بزرگي است كه با اوده هاوصدهاوشايدهزاران مسلمان ديگرشاهداين نيايش گروهي و سپاس همگاني به بارگاه حق تعالي باشند.
ضمن تبريك اين ايام ميمون و فرخنده، حال كه دانستيم رمضان از چه خصوصياتي برخوردار است كه او را بر ساير ماه هاي سال برتري بخشيده بهتر است با يك برنامه ريزي درست به استقبال آن برويم تا بتوانيم رمضان را بهتر پاس بداريم و ايام و لحظات گرانبهاي آن را بيشتر قدر بگذاريم و فرصت طلايي عبادت را در آن غنيمت بشماريم.
سه توصيه مهم:
1- اخلاص:اخلاص ياهمان «خدايي انجام دادن عبادت»رامي بايست خيلي خوب به يادداشت تاخداي ناكرده عبادتهايمان بخاطر ريا وخودنمايي وكسب شهرت دنياپايمال نشودكه خداوندمتعال ميفرمايد:وماأمرواإلاليعبدواالله مخلصين له الدين}البينة/5:ودستورداده نشدندمگراينكه عبادت كنندخداي رابااخلاص درتمامي دين»يعني اينكه تمامي عبادتهافقط براي خداوندانجام شود.ونيز ميفرمايد:ولوأشركوالحبط عنهم ماكانوايعملون.انعام/88يعني:واگرشرك ورزندالبته باطل میشدآنچه انجام داده بودند »پس نيت خودرا دراين عبادت بسيارارزشمند اسلامي همانند سايرعبادتها براي خداي عزوجل خالص گردانيد، باشد كه به رضاي حق تعالي نائل گشته و از اجر بيكران بهره مند گرديد كه در حديث قدسي شريف آمده است: كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فإنه لي و أنا أجزي به :همه كارهاي بني آدم براي اوست مگرروزه كه خاص من است ومن پاداش آن را خواهم داد.»
2- توبه:
كه همان «احساس به ندامت و دست كشيدن از گناه و تصميم به عدم بازگشت به آن» است، را بار ديگر در اين روزهاي مبارك تجديد كنيم زيرا عبادت عمراه با گناه لذت بندگي را ندارد و لذا صاحبش خود خسته و ملول مي شود و نمي تواند راه عبادت را ادامه دهد و آنوقت است كه احساس مي كند عبادتش خشك و بي روح است. حال آنكه او اسباب استفاده از عبادت كه همان صفاي قلب و پاك كردن آن از هر نوع مهر و علاقه به گناه است، را مهيا نكرده است.بياد داشته باشيم كه هر چه گنهكار باشيم باز هم در رحمت الهي باز است و هرگز نبايد نوميد شد كه نوميدي خود گناه ديگري است. بلكه بياد داشته باشيم كه حق تعالي توبه كنندگان را مي پذيرد و آنها را دوست دارد.
3- اراده وعزم راسخ (استقامت دردين):
بياد داشته باشيم كه ماه رمضان 29الي 30روزبيشترنيست كه اگرسپري شدديگرفرصت آن همه عبادت واجروفضيلت ازدست رفته است پس خوب است كه ازاولين روزآن،خودرابراي مشاركت درتمامي عبادات آماده كنيم ويقين داشته باشيم كه هرگزاز انجام عبادتي پشيمان نخواهيم شدبلكه برعكس احساس خواهيم كردكه كاش مي توانستيم بهتروبيشتر انجام دهيم.خداوند ميفرمايد: والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا.العنكبوت/69:«وكسانيكه درراه مابه جهاد برخواستندالبته آنان رابه راهمان هدايتشان خواهيم كردوبراستي كه خداوندبا نيكوكاران است.»

توصيه هاي رمضاني:


1- صرف سحري در وقت سحر، چرا كه مسلمان نه تنها به ظاهر مساله مي نگرد بلكه روح و اثر آنرا نيز مد نظر قرار ميدهد و سحر وقت فضيلت است وبلند شدن به قصدسحري خوردن خودفضيلتي است كه نبايد آنرا فراموش كرد. 

2-شركت در نمازهاي جماعت پنجگانه بخصوص نماز صبح و عصر را فراموش نكنيم كه مواظبت بر آن نشانه ايمان و سبب استقامت در دين و اثر محبت خدا و رسول است.

3- تلاوت حداقل 10 صفحه از قرآن كريم بعد از نماز صبح كه تلاوت هر حرف از قرآن به ده برابر اجر دارد. و بخاطر بسپاريم كه اين ماه، ماه قرآن است و هر چه بيشتر به قرآن رو آوريم خود را به قرآن نزديكتر نموده ايم. سعي كنيم همانند سلف صالحمان (گذشتگان نيكوكارمان) بيشتر عبادتمان در اين ماه تلاوت قرآن باشد.
4- افطاري دادن به روزه داران خودفضيلتي است كه پيامبراسلام بدان تشويق نموده وهماننداجرروزه دارميباشدو باعث مغفرت گناهان ونجات ازآتش دوزخ است ونيزنشانه مهرومحبت اسلامي است وباعث  برادري خواهد شد.
5- انضباط واخلاق اسلامي رادررمضان وبخصوص درحالت روزه بيشتررعايت كنيم.به موقع وبانشاط درمحل كار مان حاضرشويم وباتوجه به روح معنويت روزه ازكم حوصلگي وپرخاش كردن به ديگران جدادوري كنيم،تاخداي نا كرده دانسته ياندانسته بخاطرروزه مان برآنان نباليم بلكه برعكس اگرتاآنروزبداخلاق وبي حوصله بوديم،سعي كنيم همانطوركه برگرسنگي وتشنگي صبرمي كنيم برترك اخلاق ناپسندوعادات زشت هماننددروغ ،غيبت ،نگاه به نامحرم، گوش دادن به آهنگ مبتذل وگناهان ديگرنيزصبركنيم وبه تربيت نفس خويش بپردازيم وبدانيم كه مي بايست تمامي انداممان روزه باشد.
6- سعي كنيم قبل ازافطار نيم ساعتي رابه تلاوت قرآن ومناجات اختصاص دهيم واين وقت بافضيلت رانمي بايست بامشغول شدن به سفره افطارهدر داد. رسول الله
((ص))
مي فرمايد: سه گروهندكه دعايشان مستجاب است... يكي ازآنهاروزه داراست هنگام افطارش.
7- افطاربه موقع وعدم تاخير بدون عذر، چرا كه از سنت پيامبر اسلام افطار نمودن در اولين وقت دخول مغرب است.
8- شروع افطار با دعاي: (بسم الله، اللهم لك صمت و بك آمنت و علي رزقك افطرت()
]همچنين دعاي«ذهب الظمأ‌وابتلت العروق وثبت الجرإنشاألله»نيزدر سنت وارد شده است[
9- سنت است روزه دار با رطب يا خرما و يا با آب شروع به افطار كند.
10-ازپرخوري پرهيزشودكه خودسرچشمه همه بيماريهاومنافي حكمت وفايده روزه است.
11- ازاسراف و تبذيروريخت وپاش كردن غذاهاجدا"خودداري شودكه خودگناه بزرگي است وشايسته روزه دار نيست.
12- سعي كنيم حتي الامكان درنمازتراويح شركت كنيم درغيراينصورت به قيام شب بپردازيم تا شامل فرموده رسولخدا شويم كه ميفرمايد:كسيكه رمضان راباايمان بخداوبراي كسب اجر،نمازشب بپاداشت گناهان ماقبل اوبخشيده مي شود.»
14- سعي كنيم در ماه رمضان از مجالس لغو و لعب دوري كنيم و اوقات گرانبهاي اين ماه مبارك را در بازي و سرگرميهاي بيهوده يا خداي ناكرده در گناه و معصيت از دست ندهيمبلكه با تشكيل جلسه اي قرآني به تحسين قرائت خود بپردازيم يا از عالمي دعوت كنيم تا برايمان قرآن را تفسير نمايد يا از احكام رمضان و روزه و عبادات برايمان بگويد كه اين ايام، ايام تقرب و بازگشت به خدا و دين است.
14-نيكي به پدرومادرراازمهمترين واجبات ديني مان بدانيم وسعي كنيم روابطمان راباهمه مردم خوب كنيم واز خويشا ن ونزديكان وهمسايگان ديدن واحوالپرسي نماييم ونيازهاي آنان راجوياشويم وبه فقراومستمندان ويتيمان احسان كنيم.
15- اگر رمضان را فصل زكات اموال خود قرار داده ايم سعي كنيم به مستحقين آن برسد و يا به كسي وكالت توزيع داده شود كه از حال فقرا و مساكين جامعه باخبر باشد و با تقوي و خدا ترسي بتواند اين امانت را به اهلش برساند.

16- علاوه بر زكات فريضه سعي كنيم با صدقات و خيرات مستحب خود را به رحمت بي كران الهي نزديك كنيم.
17- زكات فطرغيرازفريضه ساليانه است كه خاص به ماه رمضان است ولذاقبل از نماز عيد مي بايست به فقرا و مساكين برسد و توزيع آن چند روز قبل از عيد فطر جائز است.
18- اگربراي كسي ميسرشوددراين ماه به عمره خانه خدامشرف شودفضيلت بسيار زيادي دارد،‌ و اجر آن همانند حجي است كه همراه رسول خدا
صلي الله عليه و سلم انجام بگيرد.
19- اعتكاف ده روز آخر رمضان در مسجد به قصد تفرغ براي عبادت يكي از سنت هاي اسلامي است كه مسلمان مي تواند با احياي آن به روح و معنويت شب زنده داري و مناجات با خدا بيشتر پي ببرد و بخصوص اينكه يكي از اين شبها مصادف خواهد بود با ليلة القدر كه اجر عبادت در آن بهتر از عبادت هزار ماه (83 سال و 4 ماه) است.
20- شركت در نماز عيد فطر و شاهد حضور جماعت مسلمان، خود پايان بخش اين موسم خيروبركت است كه تجديد عهدي است ميان مسلمان با خدايش بر ادامه راه عبادت و بندگي ونيزمشاركت درخيروخوشي جامعه مسلمان؛ و تبادل تبريك و لبخند مسرت از عبادت است.
آري برادر و خواهر مسلمان!

بياييد ما و شما هم از جمله آن رستگاراني باشيم كه رمضان را با اخلاص روزه گرفته و به عفووگذشت الهي دراين ماه خيروبركت نائل گشته اندو خود را از عذاب آخرت نجات داده و مستحق پاداش بيكران الهي قرار داده اند. اميد است با توفيق حق تعالي چنين باشد.

اطلاعیه

اطلاعیه

بمناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان طبق

سنوات گذشته نماز تراویح رأس ساعت 9:30

درمحل مسجد جامع توحید برگزارمیگردد.

مکان: بزرگراه شهیدبابا نظرـ بابانظر90
مسجد

توحید مهرآبادتلفن راهنما: 09385405126

ابليس  و  پيرزن

 
 روزی بین شیطان و عجوزه ای بحث در گرفت که کدام یک میتوانند فتنه ای بزرگ به پا کنند؟!
 

قرار بر آن شد که هر کدام به دنبال این کار بروند و غروب بازگردند و نتیجه را برای همدیگر تعریف کنند.

پیرزن به درخانه تازه عروسی رفت ودستهایش را که قبلابه رنگ آغشته کرده بود به دور گردن دخترک بینوا انداخت و رویش را بوسید و ازدواجش را تبریک گفت.

از آن سو به سمت داماد رفته و گفت: چه نشستی که تازه عروست با رنگرز محله خلوت کرده و در خانه ات فساد کرده اند.

داماد هراسان به خانه رفت و چون گردن عروسش را آغشته به رنگ دید، در دم خنجر از نیام برکشید و زن را کشت.

پیرزن به در خانه پدر عروس رفت و برادران عروس را آگاه ساخت. برادران عروس نیز داماد را کشتند. برادران داماد، برادران عروس را کشتند. کار به قبیله ها کشید و جنگی خونین بین دو قبیله در گرفت که تا غروب صدها مرد از دو قبیله کشته شدند.

پیرزن پس آن به محل قراربا شیطان رفت. دربین راه شیطان را دید که پشت در خانه ای ایستاده. جلو رفت و گفت: اینجا چه میکنی؟ شیطان گفت: زن و مردی نامحرم در این خانه هستند. دارم آنها را وسوسه میکنم تا با هم زنا کنند.

پیرزن گفت: من از صبح هزار نفر را به جان هم انداخته ام و صدها نفر را کشته ام ولی تو هنوز در ابتدای کاری و هنوز کاری از پیش نبرده ای.

شیطان گفت: تا من نباشم که این دورا وسوسه کرده وبه حرام،به هم نرسانم پس چطور وَلَد زنایی چون تو به وجود بیاید که چنین فتنه ای عظیم برپا کند!

اهمیت ادای زکات

عن ابی عبدالرحمن عبدالله بن عمر بن الخطاب رضی الله عنه قال: سَمِعتُ رسول الله صلی الله علیه و سلم یقول: «بُنِیَ الاِسلامُ عَلی خَمسٍ شَهادَة اَن لا اِلهَ اِلاّ اللهُ و اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله و اِقامِ الصلاةِ و إیتاءِ الزَّکاةِ و حَجِّ البَیتِ و صَوم رَمَضانَ» از عبدالرحمن عبدالله بن عمر بن الخطاب رضی الله عنهما روایت شده است: از پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم شنیدم ایشان میگفتند: «اسلام بر پنج رکن استوار شده است، شهادت دادن به این که جز خدای عزوجل هیچ معبودی نیست و محمد صلی الله علیه و سلم پیامبر خداست، بر پای داشتن نماز، دادن زکات، حج خانه ی خدا و روزه ی ماه رمضان».

یکی از ارکان بزرگ اسلام، ادای زکات است. هر کس زکات اموالش را بدهد خداوند از وی راضی و خشنود خواهد شد اما اگر زکات ندهد آتش جهنم برای او مهیا شده و در آن خواهد سوخت. دادن زکات با آیه ی قرآن کریم ثابت شده و برای هر فرد مسلمان فرض گشته است آنجا که میفرماید: «و اَقِیمُوا الصَّلوةَ و اتُوا الزَّکوة وَالرکَعُوا مع الرَّاکِعین» و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و با نمازگزاران (به صورت جماعت) نماز بخوانید. همچنین خداوند در آیه ی دیگری میفرماید: «و اَقِیمُوا الصَّلوةَ و اتوُا الزَّکوةَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ» یعنی نماز را در وقت معین و با خشوع و خضوع لازم بخوانید و زکات را به مستحقان آن بپردازید؛ و از پیغمبر علیه السلام اطاعت کنید، تا این که از سوی خدا به شما رحم شود و مشمول رضایت و عنایت او گردید. پس هر کس زکاتش را ندهد یا در دادن آن کوتاهی و کم کاری کند، کلام خدا را انکار کرده و بی اهمیتی به کلام خداوند، موجبات ذلت ایشان نزد همه کس را فراهم میسازد. بنا به گفته ی خداوند متعال در این آیه ی کریمه: «وَ الَّذِینَ یَکنِزُونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ و لا یُنفِقُونَها فی سبِیلِ اللهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ اَلِیمٍ یَومَ یُحمی عَلَیها فِی نارِجَهَنَّمَ فَتُکوی بِهاجِباهُهُم وَجُنُوبُهُم وَ ظُهُورُهُم » عذابی بس الیم ودردناک یقه ی کسانی راخواهدگرفت که انفاق رافراموش کرده و فکروذکر آنان مال اندوزی وثروت اندوزی باشد. ترجمه آیه: و کسانی که طلا و نقره را اندوخته میکنند و آن را در راه خدا خرج نمینمایند، آنان را به عذاب بس بزرگ و بسیار دردناکی مژده بده. روزی فرا خواهد رسید که این سکّه ها در آتش دوزخ، تافته میشود و پیشانیها و پهلوها و پشتهای ایشان با آن ها داغ میگردد.
زکات دادن یعنی زنده نگه داشتن دین و ایمان و مال، طوری که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در کلام گهربار و مقدس خود میفرماید: «ما نَقَصَت زَکوةٌ مِن مالٍ قطُّ» یعنی زکات دادن، هرگز چیزی از مال کم نمیکند. بعضی از افراد میگویند: زکات باعث کم شدن مال میشود، امّا زکات دادن باعث افزایش مال است نه کم شدن آن چون هر چیزی بدی و کثیفی در خود دارد و باعث نابودی آن میشود، ما با دادن زکات، هر ساله آن کثیفی را از بین برده و باعث حفظ و بقای اموالمان میشویم، دلیلی بالاتر از این سخن گهربار پیامبر را نمیتوانیم برای آنگونه افراد ذکر کنیم: «حَصِّنُوا اَموالَکُم بِالزَّکوةِ و داوُوا مَرضاکُم بِالصَّدَقَةِ» شما با زکات دادن اموالتان را حفظ کنید و با صدقه دادن بیماری هایتان را درمان کنید. در زمان ابن عباس رضی الله عنها فردی، اموال و دارایی زیادی داشت، و وقتی درگذشت برای او قبری حفر کردند. وقتی میخواستند او را در قبرش جای دهند درون قبر، ماری بزرگ را مشاهده کردند، این خبر را به گوش ابن عباس رضی الله عنه رساندند، او فرمود: قبر دیگری بکنید و او را در آن بگذارید، قبری دیگر حفر کردند، باز ماری بزرگ را دیدند و این حفر کردن و مشاهده ی مار بزرگ برای هفت مرتبه تکرار شد تا جایی که ابن عباس از اهل خانواده اش سؤال کرد: وقتی او زنده بود چه کارهایی میکرد و چه کارهایی را انجام نمیداد؟ پس از چندی خانواده اش به ابن عباس رضی الله عنه گفتند: او زکات سالانه اش را پرداخت نمیکرد. ابن عباس بر افرادش دستور داد او را با همان مار بزرگ در قبر جای دهند.
یکی از مسائل مهمی که در این قضیه مد نظر باید قرار گیرد، دادن زکات به مصارف آن است. یعنی نباید زکات را به هر کسی که می بینیم اعطاء کنیم. شخص زکات گیرنده باید شامل یکی از مصارف آن باشد. طالب علم دروس اخروی را نیز میتوانیم از مصارف زکات برشمریم، (نه طالبی که در مدرسه ها و دانشگاه ها به درس های دنیوی مشغول است) چون حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم میفرماید: «یَجُوزُ دَفعُ الزَّکاةِ لِطالِبِ العِلمِ وَ اِن کَانَ لَهُ نَفَقَةُ اَربَعینَ سَنَةً» زکات دادن به طالب علم جائز است اگر چندی که او نفقه ی چهل سالش را داشته باشد. یعنی طالب علم هر چقدر غنی و پولدار هم که باشد میتوان زکات را به او داد. باید به یاد داشته باشیم که دادن صدقه ی واجبه (زکات) به غیر اهل آن، برابر است با ندادن آن صدقه، چرا که ما آن مقدار پولی را که بر ذمه ی خود واجب بود را در جای خود خرج نکرده ایم.
پس ای برادران، بیاییم از اموالمان که در روز قیامت از ما درباره ی آن پرسیده میشود زکات دهیم و آن را به اهلش واگذار کنیم تا با رویی سفید نزد پروردگارمان حاضر شده و با ابرار محشور شویم.

انفاق و بخشش

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرمایند: «اِنَّ الصَّدَقَةَ تُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ». یعنی: صدقه دادن در راه خدا خشم خداوند را خاموش میکند. و در حدیثی دیگر میفرمایند: «الصَّدَقَةُ لا تَزِیدُ المَالَ اِلا کَثرَةً». یعنی: صدقه دادن در راه خداوند، در مال، چیزی جز زیادی آن بوجود نمیآورد. صحابی جلیل القدر عبدالرحمن بن عوف رضی الله عنه از ثروتمندترین اصحاب بودند. وقتی که به رفیقان بلند پایه ی پیغمبر صلی الله علیه و سلم ملحق شدند بعضی اصحاب آمدند و گفتند: یا عبدالرحمن! ما میترسیم که کثرت ملکت باعث گردد که از زمره ی رفیقان رسول الله خارج شوی. عبدالرحمن فرمود: چرا و به چه دلیل؟ اصحاب فرمودند:

مگر نمیدانی که حضرت رسول فرمودند: هیچ بنده ای نمیتواند در حضور خداوند حاضر شود و گام بر دارد تا اینکه از چهار چیز او سؤال بعمل آید: اول اینکه از او میپرسند که جوانی خود را در چه چیز مبتلا کردی و دوم اینکه عمرت را در چه گذراندی و سوم اینکه مال و ملکت را از چه راهی کسب نموده ای و چهارم اینکه مال و ملکت را در چه راهی انفاق کرده ای و علم و دانایی خود را برای چه چیزی بکار برده ای بعد از آن به عبدالرحمن گفتند: دقت کن که در این حدیث از جوانی و عمر و علم تنها یک سؤال کرده میشود و از مال و ثروت دو سؤال از صاحبش میکنند. اول از چه راهی کسب کرده ای و دوم آن را در چه راهی و برای چه انفاق نموده ای. در آخر عبدالرحمن به یاران چنین اظهار کرد: آخر تقصیر من چیست و گناه من کدامست؟ من صبح در راه خدا صد دینار انفاق میکنم در عصر خداوند هزار دینار به من میبخشد. این بخشش عبدالرحمن بن عوف رضی الله عنه همان مصداق آیه ی «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلاَ يُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ. انعام/ 160» است. یعنی: هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود.
رسول خدا در حدیث دیگری میفرمایند: «الیَدُ العُلیَا خَیرٌ مِنَ الیَدِ السُّفلی». یعنی: کسیکه چیزی را در راه خدا به کسی میبخشد بسیار بهتر و بالاتر از کسی است که آن چیز را میگیرد. لازم نیست صدقه، بزرگ بوده و هنگفت باشد. حتی با صدقه دادن چیزهای کوچک هم میتوان به اجر و ثواب بزرگی رسید. حتما باید دانست و به این مطلب اذعان نمود که صدقه در این دنیا باعث افزایش رزق میشود. انسان در هر نوع شرایطی که باشد چه در تنگ دستی و چه در زمان افزایش ثروت نباید از انفاق خودداری کند. روزی سائلی خدمت نبی اکرم صلی الله علیه و سلم رفت و طلب احسان نمود. حضرت هیچ چیزی با خود نداشت که به او بدهد و تصدق کند و نمیخواست که از دست کسی دیگر چیزی بگیرد و باو بدهد. خطاب به مرد سائل کرد و گفت: برو با کمال اطمینان هر چه لازم داری از بازاریان قرض بگیر و به آنها بگو که بر حساب محمد (علیه الصلاة و السلام) بگذارند. یکی از اصحاب عرض کرد: چرا نفس خودتان را به چیزی که توانایی آنرا ندارید به زحمت می اندازید. شما که مالی ندارید یا رسول الله. حضرت از شنیدن این حرفها به شدت ناراحت شده و همه، آثار ناراحتی او را حس کردند. چون هنگامی که ناراحت میشد چهره ی مبارکش سرخ میگشت. ناگهان حضرت ابابکر صدیق رضی الله عنه که از راه رسید و پی به موضوع برد، فرمود: یا رسول الله، هر چه میخواهی در راه خدا انفاق کن که از ملک خدا چیزی کم نمیگردد. حضرت رسول از حرفهای صدیق تبسم نمود. دیگر آثار ناراحتی در چهره ی مبارکش نماند.
همگان به نیک بودن تصدق و فواید انفاق آگاهی داشته و کمتر کسی آن را شوم و ناپسند میشمارد. اما وقتی پای عمل میرسد، آن همگان تبدیل به چند نفر انگشت شمار شده و اکثر مردمان، آن نیکی و فواید انفاق را پشت گوش انداخته و چیزی به نام بخشش را بخاطر نمیآورند. انشاء الله خداوند همه ی ما را در زمره ی خیرین جای دهد. آمین یا رب العالمین.

منبع: فتح المتین ـ ترجمه ی انیس المؤمنین

تأثیر ارتباط چشمی در روابط اجتماعی

 

ارتباط چشمی 1

یک ضرب المثل معروف عبری است که می گوید: “چشم آینه ی روح است.”

چشم ها، نقش مهمی در روابط اجتماعی افراد ایفا می کنند. چشم در بیان حالات و واکنش های ما، آشکارتر و بارزتر از دیگر اعضای بدن مان عمل می کنند. افراد هوشیار برای گرفتن منظور و عقایدتان از طریق ارتباط چشمی به حالات درونی تان پی می برند. به قول معروف چشم و نگاه، زبان بدن است.

هنگامی که دیگران را می بینیم، به طور طبیعی در لحظه ی اول به چشم شان نگاه می کنیم و در عوض نیز، از شنونده ی خود انتظار داریم به چشمان ما نگاه کرده و با این نگاه، توجه همه جانبه ی خود را به ما نشان دهد. از این رو داشتن و حفظ ارتباط چشمی مناسب با دیگران، یکی از عادات مهم در ارتباطات اجتماعی و رسیدن به مؤفقیت می باشد.

ترفند: به رنگ چشم طرف مقابل دقت کنید.

وبلاگ “موفقیت از همین امروز آغاز می شود” از کتاب نیکولاس بوتمن، “چگونه در کم تر از ۹۰ ثانیه ارتباط تجاری ایجاد کنیم؟” به چندین تکنیک اشاره کرده که در ذیل به آنان اشاره خواهیم کرد:

۱- در ارتباط چشمی خود، لبخند را فراموش نکنید:

این عمل نشانه ی نزاکت و صمیمیت شماست و باعث می شود گفتگویی آرام داشته باشید. اگر فردی خجالتی هستید، مسئله برایتان مشکل خواهد شد، چرا که باعث می شود در هنگام گفتگو نگاه تان را از شخص مقابل گرفته و تأثیرارتباط چشمی را از دست دهید. این مسئله موجب می گردد حواس وی را پرت کرده و در برخی موارد تصور کند شما به او و سخنانش بی توجه اید.

۲- هنگام ملاقات یا احوالپرسی با شخصی که برای اولین بار است او را می بینید، در ذهن خود به رنگ چشمانش توجه کنید.

شاید باور نکنید همین روش ساده تا چه حد می تواند تأثیرگذار باشد. اگر به رنگ چشمانش توجه کنید به طور خودکار ارتباط چشمیِ یک یا دو ثانیه ای ایجاد می شود.

۳- ارتباط چشمی خود را در طول گفتگوی تان ادامه دهید:

معمولأ مخاطب تان، باتوجه به ماهیت گفتگو، این عمل را نشانه ای از علاقه، اعتماد به نفس، صداقت و دلسوزی تعبیر می کند. اما در این مسئله باید چندین مورد را فراموش نکنید:

الف) تفاوت های فردی: برخی افراد به علت کمرویی ذاتی و یا زمینه های فرهنگی، تمایل به فرار و یا محدود کردن ارتباط چشمی شان دارند. این گونه افراد هر چند صادقانه و با اعتماد به نفس وارد عمل شوند، نمی توانند درک کنند که با این کار، عدم خلوص و اعتماد به نفس خود را نشان می دهند.

ب) تفاوت های فرهنگی: مدت زمان ارتباط چشمی در فرهنگ های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، در فرهنگ های آسیایی که در آن ساختارهای اجتماعی رسمی معمولأ براساس سن، تجربه و موقعیت اجتماعی رده بندی می شوند، ارتباط چشمی با شخصی در مقام بالاتر می تواند نشانه ی بی نزاکتی باشد. در برخی از نقاط کشور هند، مردان و زنان، داشتن ارتباط چشمی با بستگان همسرشان را دور از احترام می پندارند. این در حالی است که در اکثر فرهنگ های غربی، ارتباط چشمی طولانی با جنس مخالف نشانه ی صمیمیت و بیان علاقه و در فرهنگ اسلامی، نشانه ی بی نزاکتی است.

ج) تفاوت های جنسیتی: تماس طولانی چشم میان دو مرد ممکن است نشانه ی تجاوز و یا تسلط به حریم خصوصی شخص تلقی شود، علی الخصوص اگر آن دو زیاد با یکدیگر آشنا نبوده و از انتظارات هم باخبر نباشند. گرچه ارتباط چشمی در طول گفتگو باید ادامه داشته باشد، اما نیاز است هر از چند گاهی این ارتباط را شکسته و به جای دیگری بنگرید.

خانم ها نیز بیشتر تمایل دارند این ارتباط چشمی را با افراد خانواده و دوستان شان حفظ  کنند تا با افراد غریبه. به طور کلی، زنان ارتباط چشمی را نشانه ای از اعتماد و محبت تعبیر می کنند. بهتر است از نگاه های طولانی میان زنان و مردان در محیط های کاری و تجاری دوری کرد.

۴- اجتناب از خیره شدن به کسی:

خیره شدن یا زل زدن به کسی دور از نزاکت است. هرگز بیش از حد به مخاطب تان زل نزنید. توجه داشته باشید ارتباط چشمی با زل زدن تفاوت دارد. برای اجتناب از این کار هر از چند گاهی این ارتباط را شکسته و به جای دیگری بنگرید.

افرادی که در روابط اجتماعی خود، ارتباط چشمی خوبی برقرار می کنند به عنوان فردی با شخصیت و با اعتماد به نفس بالا دیده می شوند. با در نظر گرفتن زمینه های فرهنگی مخاطب تان، توجه داشته باشید که چشم هایتان ممکن است چه پیام هایی به وی منتقل کند. با داشتن لبخندی گرم و ارتباط چشمی قوی در طول مکالمه، می توانید تصور خوبی از خود در ذهن افراد به جا گذارید.

منبع: سايت تابش

چگونه به استقبال ماه مبارک رمضان برویم

 

الحمد لله، والصلاة والسلام علىٰ رسول الله، أما بعد؛

رمضان مهمان بسیار عزیزی است؛ هر سال چند روز شمرده‌ای به نزد ما می‌آید و آن در بین ماه‌ها همانند یوسف در میان برادرانش می‌باشد. پس باید قدرش را بدانیم و آن‌چنان که شایسته‌ی آن است برایش آماده‌گیری نماییم. خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً» [توبة: ۴۶]؛ اگر می‌خواستند بیرون روند، توشه و ساز و برگ آن را آماده می‌کردند.

این‌ها جرقه‌های نورانی‌ای جهت آماده‌گیری برای ماه مبارک رمضان هستند:

۱ـ شوق رمضان:

در دل محبوب‌ترین فردت را تصور کن که یازده ماه از تو دور بوده است و به تو خبر رسیده که بعد از چند روز می‌آید، چه قدر مشتاق دیدارش هستی؟!

۲ـ اظهار شادمانی:

خداوند متعال می‌فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» [یونس:۵۸]؛ بگو : به فضل و رحمت خدا (به همین  نه چیز دیگر) باید مردمان شادمان شوند؛ این بهتر از چیزهائی است که گرد می آورند.

پس خوشحالی نسبت به طاعات و موسم‌های خیرات، فرعی از محبت خداوند متعال است؛ مردم نیک به فضل خدا نسبت به خود که عمرشان را طولانی کرد و آنان را به روزه‌ی رمضان و شب‌زنده‌داری‌هایش رساند، خوشحال هستند.

۳ـ دعا:

سلف صالح با دعا به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رفتند و چنین دعا می‌کردند: اللهم بلغنا رمضان، اللهم سلمنا رمضان وسلم رمضان لنا و تسلمه منا متقبلاً؛ خدایا ما را به رمضان برسان و ما را تا ماه رمضان سالم نگه‌دار و رمضان را به سلامت به ما برسان و آن را از ما قبول شده بپذیر.

۴ـ قلب‌ها در میان امید و یأس نسبت به وصول رمضان هستند:

همگی مسافریم؛ بعضی در میان راه از سفر باز می‌مانند و بعضی به مقصد می‌رسند. آیا ما به ماه مبارک رمضان می‌رسیم یا عمرمان کوتاه می‌شود همان‌طوری که نسبت به برادران و خواهرانی که سال گذشته با ما روزه گرفتند و طناب عمرشان پاره شد و هرگز نمی‌توانند سال جاری را روزه بگیرند؟

۵ـ عزم راستین:

رمضان یک فرصت است و فرصت اگر از دست برود، گاهی موقع دوباره بر نمی‌گردد؛ پس عزمت را چنان راسخ کن که روزه‌ات با روزه‌های قبلی فرق داشته باشد و با خود بگو: اگر خدا در ماه رمضان به من فرصتی دوباره بخشید، روزه‌ی خداحافظی‌ام را خواهم گرفت. و به نفست بگو: خداوند ماه‌های رمضان زیادی را به من فرصت داد، اما از من خیر زیادی فوت شد، اگر سال جاری به من فرصت دهد، می‌بیند که من چه کار خواهم کرد. و به نفست بگو: امسال تو را به بارگاه پروردگارم عرضه خواهم کرد، آیا تو را قبول می‌کند و یا رد خواهی شد.

صداقت، در عزم راستین است؛ خداوند متعال می‌فرماید: «مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً» [الأحزاب:۲۳]؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که با خدا در پیمانی که با او بسته‌اند، راست بوده‌اند. برخی پیمان خود را بسر برده‌اند و برخی نیز در انتظاراند. آنان هیچ گونه تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‌اند.

۶ـ توبه:

چگونه در زمین شوره‌زار کشت می‌کنی، باید خاک دلت را قبل از فصل کاشت پاک کنی و آن را با آب توبه و تگرگ انابت و ژاله‌ی استغفار شستشو بدهی. اللهم اغسلنی بالماء والثلج والبرد؛ بار الها! مرا با آب و برف و ژاله بشوی.

قلب‌ها محل نظر پروردگار نسبت به بنده هستند؛ آیا دوست داری که خدا به قلبت بنگرد و در آن آلودگی شرک، چرک گناه، پلیدی کینه، حسد، فریب و دیگر گناهان مهلک را ببیند؟!

الله تعالى می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» [التحریم:۸]؛ ای مؤمنان! به درگاه خدا برگردید و توبه‌ی خالصانه‌ای بکنید‌، شاید پروردگارتان گناهانتان را محو نماید و بزداید و شما را به باغ‌های بهشتی داخل گرداند که از زیر آن رودبارها روان است. این کار در روزی خواهد بود که خداوند پیغمبر و کسانی را که با او ایمان آورده اند، خوار و سبک نمی دارد. نور ایشان پیشاپیش و سوی راستشان در حرکت است؛ می گویند : پروردگارا ! نور ما را کامل گردان و ما را ببخشای، چرا که تو بر هر چیزی بس توانائی.

۷ـ علم قبل از عمل:

چه‌قدر نیکی‌هایی بودند که از دست رفتند و چه‌قدر اعمالی بودند که به سبب نادانی برباد شدند! پس باید بنشینیم و قبل از روزه گرفتن، چیزی از فضایل، احکام و آداب روزه را فرا گیریم. رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ» (رواه ابن ماجه)؛ یاد گرفتن علم بر هر مسلمان فرض است.

۸ـ بالا بردن سطح آمادگی:

کسی وارد معرکه می‌شود که امید پیروزی را دارد و کسی که برای آزمونی می‌رود که آرزوی موفقیت را در آن دارد، آن‌چنان آمادگی‌ای می‌گیرد که آرزوی پیروزی و قبولی را می‌کرد.

ما به استقبال ماهی می‌رویم که در آن درجات بالا می‌روند و به ثواب نیکی‌ها افزوده و بدی‌ها زدوده می‌شوند و انسان‌ها از آتش جهنم رهایی می‌یابند. پس بر ما لازم است که آمادگی خود را نسبت به پایبندی بر نمازهای جماعت و پشت سر آن خواندن نمازهای سنت و نوافل، شب‌زنده‌داری، یاد خدا و دیگر طاعات بالا ببریم.

۹ـ در شعبان هم زیاد روزه بگیریم:

روزه‌ی شعبان مانند سنت پیش از رمضان است و این روزه تمرینی برای نفس و دلیلی بر محبت و اشتیاق برای روزه است تا این‌که رمضان بیاد؛ در آن هنگام نفس از روزه گرفتن لذت می‌برد نه این‌که روزه‌ی رمضان برایش دردآور باشد. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در ماه شعبان زیاد روزه می‌گرفت، بلکه اکثر ماه شعبان را روزه بود همان‌طور که در حدیث اسامه بن زید رضی الله عنه آمده است که در این باره از پیامبر صلی الله علیه وسلم پرسید، آن حضرت صلی الله علیه وسلم جواب دادند: «ذٰلِکَ شَهْرٌ یَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَیْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِیهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ فَأُحِبُّ أَنْ یُرْفَعَ عَمَلِی وَأَنَا صَائِمٌ» (رواه النسائی)؛ این ماهی است در میان رجب و رمضان که بسیاری از مردم از آن غافل‌اند و در این ماه، اعمال به سوی پروردگار جهانیان برده می‌شوند، پس من دوست دارم عملم در حالی به نزد پرودگارم برود که روزه باشم.

۱۰ـ رام کردن حواس:

- زبانت مثل درنده است، اگر آن را رها کنی، تو را می‌درد؛ پس آن را با ذکر، استغفار و تلاوت قرآن رام کن و آن را از لغویات، غیبت، سخن‌چینی، مسخره و شوخی ناجایز باز دار.

- چشمت را اگر حفاظت نکنی، خیانت می‌کند، پس نگاهت را پایین بگیر و از نگاه حرام به فیلم، تلویزیون، مجلات و در راه‌ها پرهیز کن.

- شکمت را از حرام حفاظت کن و در خورد و نوشت به دنبال رزق حلال باش.

- پاهایت را به رفتار متواضعانه عادت ده و در زمین با تکبر و غرور راه نرو و حذر کن از این‌که به محل‌های فساد بروی. بیش‌ترین گام‌هایت را به سوی مساجد و دروس علمی سوق بده.

- سر را و آن‌چه در سر است و شکم و محتویاتش را حفاظت کن و مرگ و پوسیدگی را یاد کن.

۱۱ـ مشغله‌ات را کمتر کن:

انسان در ماه رمضان کارهایی دارد که از آن‌ها بی‌نیاز نیست؛ مانند خرید احتیاجات منزل از آب، غذا و پوشاک، و این‌ها فرصت زیادی را از ما در ماه رمضان می‌گیرد و وقت گران‌بها و بی‌بدیل را ضایع می‌کنند. چه خوب است که هر یک از ما احتیاجات منزلی‌اش را ـ اگر می‌تواند ـ قبل از رمضان به وفور تهیه نماید تا در رمضان با فراغت قلب به عبادت بپردازد.

چنین نباشد که یکی در حال نماز و دیگری مشغول به برنج و روغن باشد!

دیگری نماز تراویح را به خاطر خرید لباس فرزندانش ترک کند!

و دیگری ساعاتی را در صف‌ها بگذراند! و این چنین وقت‌های گران‌بها به هدر برود که انسان در این معامله دچار چه ورشکستگی فاحشی می‌شود!

۱۲ـ اهدافت را تعیین و خط مشیت را مشخص کن:

- در ماه رمضان چه اهدافی داری؟

“بخشش گناهانم ـ آزادی از آتش جهنم ـ دخول بهشت از دروازه‌ی ریان ـ …”

- برای رسیدن به این اهداف، چه وسیله‌ای داری؟

برای تحقق هر هدف بزرگی، وسایلی لازم است؛ وسایل تو جهت تحقق اهدافت چیست؟

- آیا این اهداف و این وسایل را نوشته‌ای؟

- آیا خط مشی‌ای برای ماه رمضان وضع کرده‌ای؟

۱۳ـ قضایی‌هایت را به جا بیاور، چرا که وقت تنگ است:

آیا روزه‌ی قضایی از سال گذشته داری؟ اگر داری، عجله کن که وقت تنگ است؛ چرا که هر کس قضا را تا رمضان به تأخیر بیندازد، اگر معذور نباشد بر او [نزد برخی ائمه] قضا و فدیه [هر دو] لازم است.

۱۴ـ برای رمضانت ذخیره‌ای داشته باش:

بعضی از مردم پول زیادی را جهت خرید غذاهای گران‌قیمت برای ماه رمضان ذخیره می‌کنند تا این‌که ماه رمضان را ماه خورد و نوش و برآوردن خواهش‌های نفسانی بگردانند و آن را ماه تبذیر و اسراف قرار دهند!!

تو چنین مباش؛ ولی پولت را ذخیره کن تا آن را در ماه رمضان صدقه بدهی. «کَانَ رَسُولُ اللهِ -صلى الله علیه وسلم- أَجْوَدَ النَّاسِ، وَکَانَ أَجْوَدُ مَا یَکُونُ فِی رَمَضَانَ» (متفق علیه)؛ پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم سخی‌ترین مردم بود و بیش‌ترین سخاوتش در ماه رمضان بود.

- ذخیره‌ای داشته باش تا روزه‌داری را افطاری دهی تا ثواب دو رمضان به تو برسد یا دو روزه‌دار را افطاری بده تا ثواب سه رمضان به تو برسد و همین‌طور….

رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَیْرَ أَنَّهُ لا یَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَیْئًا» (رواه الترمذی)؛ هر کس روزه‌داری را افطاری دهد به او ثواب همان روزه‌دار می‌رسد، البته از ثواب‌های آن روزه‌دار چیزی کم نمی‌شود.

- ذخیره‌ای داشته باش تا در ماه رمضان، عمره‌ای به جا آوری. رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: «عُمْرَةً فِی رَمَضَانَ تَقْضِی حَجَّةً مَعِی» (متفق علیه)؛ یک عمره در ماه رمضان به اندازه‌ی حج به همراهی من ثواب دارد.

۱۵ـ تو مسافری، توشه‌ات کجاست؟

از هم اکنون توشه‌ی روزه‌دار را آماده کن و در آن بگذار:

(۱) مصحف قرآن کریم؛ زیرا ماه رمضان، ماه قرآن است، پس باید در آن حفظ‌هایت را ورد کنی، به صورت قرائت ورد داشته باشی، در آن تدبر نمایی. مصحف در مسجد، خانه، محل کار و رفت و آمدت همراه تو باشد.

(۲) مسواک؛ مسواک پاکی دهان و سبب رضایت پروردگار است؛ تو قبل از وضو، وقت نماز، وقت تلاوت قرآن، هنگام بیداری از خواب و نزد اجتماع با برادران ایمانی به آن نیاز داری و در ماه رمضان چه قبل از زوال و چه بعد از زوال استفاده از مسواک اشکالی ندارد.

(۳) عطر؛ همانا عطر به بدن نشاط می‌دهد و ملاقات‌ها را بهتر و دوستان را خوش‌حال می‌گرداند. از دنیای ما خوش‌بویی و زنان محبوب پیامبر صلی الله علیه وسلم بودند.

(۴) خرما؛ زیرا افطار باید با خرمای تازه و یا خشک و به صورت وتر باشد، اگر کسی نیافت، با آب افطار نماید. حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می‌گوید: «کَانَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم یُفْطِرُ عَلَى رُطَبَاتٍ قَبْلَ أَنْ یُصَلیَ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ رُطَبَاتٌ فَتَمَرَاتٌ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ تَمَرَاتٌ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ» (رواه أبو داود والترمذی)؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم قبل از این‌که به نماز برخیزد، با چند عدد خرما افطار می‌کرد و اگر خرما نبود، چند جرعه آب می‌نوشید.

اللهم بلّغنا رمضان؛ خدایا! ما را به ماه رمضان برسان.

منبع: http://ar.islamway.com/article/5384?ref=g-rel

ترجمه: زبیر حسین پور

شعبان

76765از جمله الطاف خداوند را می توان در قرار دادن فرصت هایی برای بهره مندی هر چه بیشتر انسان ها از نعمت عبادت دانست. ازجمله ی این فرصت ها می توان به ماه شعبان اشاره کرد که بهره مندی هر چه بیشتر از این ماه، گام نهادن در ماه رمضان را هموار می سازد.

بگذارید تلاش ها و مجاهدت های پیشوای امت را در این ماه، مورد بررسی قرار دهیم:

فقد روى البخاری و مسلم عن عائشة رضی الله عنها قالت: ما رأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم استکمل صیام شهر قط إلا رمضان، و ما رأیته فی شهر أکثر صیامًا منه فی شعبان. زاد البخاری: کان یصوم شعبان کله. ولمسلم: ان یصوم شعبان إلا قلیلا

امام بخاری و امام مسلم از ام المؤمنین عایشه، روایت می کنند که ام المؤمنین عایشه می گوید: رسول الله هیچ ماهی را همانند ماه رمضان بطور کامل روزه نمی گرفت و ماهی هم که، اکثر روزهایش در حال روزه بود، ماه شعبان بود. امام بخاری اضافه می کند که وی تمام ماه شعبان را روزه می گرفت و در روایت امام مسلم ذکر شده است که اکثر روزها را روزه بود به جز چند روز.

از روایات و احادیث مربوطه، قول راجح این است که رسول الله در گرامی داشتن ماه شعبان تمام تلاش خود را به کار می گرفت و حداکثر روزهای این ماه را روزه بود. برخی از علما روزه گرفتن این ماه را بر ماه های حرام ترجیح داده اند که دلایل این فضیلت را در این حدیث رسول الله برمی شماریم:

أن أسامة قال للنبی صلى الله علیه وسلم: (و لم أرک تصوم فی شهر ما تصوم فی شعبان؟ قال: ذاک شهر یغفل الناس عنه بین رجب ورمضان، و هو شهر ترفع فیه الأعمال إلى رب العالمین عز وجل فأحب أن یرفع عملی وأنا صائم). و حسنه الألبانی.

الف) شعبان ماهی است که اعمال انسان ها در پیشگاه خداوند حضور می یابد و چه زیباست، در حالی اعمال انسان نزد پروردگار حضور یابد که انسان به طاعت و عبادت خدا مشغول است و به این امید که این اعمال مورد قبول خدا واقع گردد و سُتره ی گناهانش شود.

ب) شعبان، بین دو ماه پر فضیلت رجب و رمضان واقع شده است. چه بسا انسان هایی هستند که فقط این دو ماه را با ارزش می دانند و نسبت به شعبان غافل می شوند. از آنجایی که انجام عبادت در زمانی که مردم نسبت به آن در غفلت به سر می برند، دارای اجر و ثواب بیشتری است انجام بندگی در ماه شعبان هم با فضیلت می شود. در این مورد، پیرامون فضیلت نمازهای نافله داریم: «أفضل الصلاة بعد المکتوبة صلاة اللیل» زیرا در این وقت انسان ها در خواب اند (نسبت به این زمان سهل انگارند). و همچنین درمورد زمانی که برای گفتن ذکر مناسب است، داریم: «إن الله یضحک ممن یذکره فی السوق» یعنی خداوند از کسی که در بازار به ذکر و یاد او می پردازد بسیار شادمان می گردد؛ و این بدان سبب است که بازار محل رفت و آمد شیطان است و بستر غفلت افراد از ذکر و یاد خدا، فراهم می شود. پس عبادت در وقتی که مردم در غفلت اند یا نسبت به آن سهل انگارند، دارای اجر و ثواب بیشتری است.

ج) سومین عامل فضیلت ماه شعبان را می توان در آماده شدن برای ماه رمضان دانست تا بدین سبب با روزه داری، نفس را بدان عادت دهد و با لذت و نشاط بیشتری ماه رمضان را آغاز کند.

از این رو ماه شعبان مقدمه ای برای پا نهادن در ماه عبادت و بندگی است. و شایسته است که شخص مسلمان با تلاوت قرآن و اقامه نمازهای نوافل، از این ماه نهایت استفاده را ببرد. صحابه ی کرام شش ماه قبل از ماه رمضان در دعاهایشان خواستار رسیدن به ماه رمضان بودند و بعد از اتمام این ماه هم از خداوند مقبولیت عبادات شان در آن ماه را خواستار بودند. از جمله دعاهای رسول اکرم پیرامون فضیلت این دو ماه این چنین است: «اللهم بارک لنا فی شعبان، اللهم بلغنا رمضان»، یعنی بار خدایا در ماه شعبان خیر و برکت را نصیب مان فرما و ما را به ماه رمضان برسان (توفیق انجام طاعات در ماه رمضان را به ما عنایت فرما.)

منبع: islamweb.net با اندکی تصرف

برگرفته از: تابش

اسلام هراسی؛ اسلام گرایی را قوت می بخشد


برخلاف رشد روزافزون اسلام هراسی در فرانسه شمار افرادی که گرایش به اسلام دارند هر روز بالاتر می رود.

به گزارش  «لومگ»، پاریس، به عنوان پایتخت و مرکز فعالیت های فرهنگی و تعیین کننده خط سیاسی فرانسه؛ در برگزاری سخنرانی ها و کشاندن رسانه به سمت مبارزه با اسلام گرایی سرعت قابل توجهی را در پیش گرفته است

شورای فرهنگ مسلمانان فرانسه در گزارشی اعلام کرد که ۵ میلیون از شهروندان فرانسوی مسلمان هستند که تعهد آنها به اعمال عبادی در ماه رمضان بیشتر از زمان های دیگر ملموس است.

در حالی که اسلام هراسی و تعرض به حقوق مسلمانان با رشد فزاینده ای روبرو است و اخیر به حمله به دو زن مسلمان در آرژانتوی ختم شده است، باز هم گرویدن به اسلام در فرانسه نسبت به سایر کشورها قابل لمس تر است.

عبدالله ذکری، رئیس بررسی اسلام هراسی در این باره اظهار داشت: در نیمه نخست ۲۰۱۳ اعمال اسلام هراسی ۲۵ درصد افزایش داشته است، در سال ۲۰۱۲ ، ۲۹ شکایت از اسلام هراسی تسلیم این سازمان شده است.

فرانسه امروز دارای سه هزار مرکز فرهنگ اسلامی است که عمدتا از سوی کشورهای اسلامی تامین مالی می شوند.

باید خاطر نشان کرد که براساس قانون ۱۹۰۵ فرانسه سازمان های دولتی نمی توانند از فعالیت های فرهنگی ادیان پشتیبانی مالی کنند.

منبع: اخبار جهان اسلام

مجموعه نصایح اولیاءالله

حضرت امام جعفر صادق   


(وفات 148 هجري قمري در مدينه منوره ـ اجازه ارشاد از امام محمد باقر گرفته‌اند)
ـ سفيان ثوري عرض كردند: مردم آرزوي ديدار شما را دارند چرا خودتان را دور گرفته‌ايد؟ فرمودند ميان آنها بيايم و به آنها دل خوش كنم در حاليكه وفا در ميان آنها نمانده و مانند ديروز رفته است مردم در خيال و آرزوهاي نفساني زندگي مي‌كنند، به ظاهر با هم صحبت مي‌كنند و همدردي مي‌نمايند اما دلهايشان پر از بغض و كينه و حسادت بوده و اگر بتوانند مانند عقرب يكديگر را نيش مي‌زنند.
ايشان از امام ابوحنيفه پرسيدند عاقل كيست؟ عرض كردند كسي كه بتواند فرق خوب وبد را تشخيص دهد فرمودند: حيوانات هم خوب و بد را از هم تشخيص مي‌دهند كسي كه به آنها محبت كند به طرفش مي‌روند و اگر كسي از آنها عصباني شود از او دور مي‌شوند، امام ابوحنيفه عرض نمودند پس عاقل كيست؟ فرمودند كسي است كه بتواند بين دو كار خوب و دو كار بد تمايز بگذارد به اين معني كه از بين دو كار خير آن را انتخاب كند كه خير بيشتري دارد و اگر ناچار شد از بين دو كار بد آنرا انجام دهد كه شر كمتر دارد.

ـ سفيان ثوري عرض كردند كه مرا نصيحت بفرماييد، فرمودند: هر گاه خداوند نعمتي به تو عطا فرمود كه دوست نداشتي آنرا از تو بگيرد تا مي‌تواني حمد و ثناي خدا را به خاطر آن نعمت بنما چون خدا فرموده است «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأزيدَ نَّكُمْ» اگر شكر بنماييد خدا نعمتتان را افزون مي‌نمايد و فرمودند اي سفيان اگر خداوند روزي تو را از تو گرفت بسيار «استغفرالله» كن چون خدا در سوره نوح آيات 10 و 11 فرموده است: «و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره آمرزنده و مهربان است ـ (تا) بر شما از آسمان باران پي‌درپي فرستد» و اگر از طرف امرا و حكومت تكليفي بر تو شد كه مورد پسند تو نبود بسيار «لاحول ولاقوه الا بالله» بگو چون كليد بهشت و گنجي از گنجهاي بهشت است.
نصايح امام جعفر صادق براي فرزندشان امام موسي كاظم:
ـ هركسي كه به قسمت و رزق خود راضي باشد خداوند او را ثروتمند مي‌نمايد و اگر كسي چشم به قسمت و نصيب ديگران داشته باشد در فقيري خواهد مرد حتي اگر ثروتمند هم باشد واگر كسي راضي نباشد معني آن اين است كه به كار خدا اعتراض دارد.
ـ هيچ وقت عيب ديگران را بيان نكن چون كسي كه عيب مردم را برملا كند خدا عيب او و خانواده‌اش را برملا مي‌سازد.
ـ كسي كه براي مردم دامي پهن كند و چاله‌اي بكند خودش در آن دام و چاله خواهد افتاد.
ـ با انسانهايي كه ازدين دورافتاده اند نزديكي نكن چون همراهي آنها انسان را بي ارزش مي‌كند.
ـ رفاقت انسانهاي دانا سودمند است چرا كه انسان از آنها ادب، حرمت و وقار فرا مي‌گيرد.
ـ به جاهايي كه افراد بدنام در آن هستند مرو تا در ميان مردم بدنام نشويي.
ـ تا مي‌تواني حقگو باش اگر چه به ضرر خودت هم باشد.
ـ در چيزي كه به تو ربطي ندارد و فايده‌اي در آن نيست خودت را مشغول نكن.
ـ تا مي‌تواني قرآن بخوان وبه مردم سلام كن و امر به معروف و نهي از منكر بنما.
ـ تا دير نشده است توبه كن چرا كه خداوند در سوره تحريم فرموده است «التائبون العابدون» از كساني راضي هستم كه توبه كنند و سپس عبادت كنند، خداوند توبه را قبل از عبادت قرار داده است.
ـ خودتان را از 5 تيره دورنگهداريد: 1ـ انسان دروغگو 2ـ انسان احمق 3ـ انسان بخيل 4ـ انسانهاي بدنيت كه هميشه سوء ظن دارند 5ـ انسان دو رو و فاسق.
ـ اگر خواستي زيارت كني به زيارت انسانهاي خوب برو چون انسان بد مانند سنگ سختي است كه از آن آب بيرون نمي‌آيد، مانند زميني است كه هيچ گياهي در آن سبز نمي‌شود و مانند درخت بي برگ و بي سايه است.
ـ هيچ ذخيره‌اي براي دنيا و قيامت بهتر از پرهيزگاري نيست و هيچ زينتي از سكوت بالاتر نيست و هيچ دشمني مانند جهل و ناداني نيست و هيچ دردي از دروغ‌ بدتر نيست.