محکومیت مسجد جامع توحید مشهد درپی کشتار مسلمانان نیجریه

محکومیت مسجد جامع توحید مشهد درپی کشتار مسلمانان نیجریه

بسم الله الرحمن الرحیم

« فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَ كَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ »

و از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم و يارى‏كردن مؤمنان بر ما فرض است». (روم: 47)

 نیجریه، به ویژه در سال‌های اخیر، دست‌خوش تحرکات و فراز و نشیب‌هایی بوده است که عوامل مختلفی مانند گروهک بوکوحرام و حتی نیروهای دولتی در آن نقشی چشم‌گیر داشته‌‌اند و اخبار تألم‌بار آن، قلوب حق‌مدار انسان‌ها را به درد آورده است.

 در تازه‌ترین فاجعه رخ‌داده در این کشور، ارتش نیجریه به محل عزاداری مسلمانان حمله کرد و به بهانه احتمال ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه به دست طرفداران «شیخ زکزاکی»، روحانی برجسته شیعه نیجریه، ده‌ها نفر از مسلمانان را به خاک و خون کشید و ضمن به آتش کشیدن منزل شیخ زکزاکی، وی به همراه شماری دیگر از مسلمانان را بازداشت نمود که برخی از نزدیکان روحانی شیعه نیجریه نیز در میان آنان دیده می‌شوند.

از آن جایی که نیجریه یکی از کشورهای مهم عضو سازمان همکاری اسلامی است، باید بیش از بسیاری از کشورهای دیگر، که در جرگه کشورهای اسلامی قرار ندارد، به شعائر دینی و حفظ حقوق انسان‌ها همت گمارد و حفظ حرمت افراد و شخصیت‌های مهم را وجهه همت خویش قرار دهد.

جامعه اهل سنت مشهد ، با ابراز تأسف شدید از به وقوع پیوستن حوادث خون‌بار مزبور، مقامات نیجریه را ملزم به رسیدگی هر چه سریع‌تر به این وقایع و مشخص شدن عاملان آن می‌داند و از کشورهای اسلامی می‌خواهد با واکنش سریع و مؤثر، از حقوق پایمال‌شده مسلمانان نیجریه دفاع نمایند. 23/09/94

 

🍎  جواهری از سخنان سلف صالح

حفظ زبان:

بعضی از جوارح انسان نقش زیادی در کسب خیر و شر دارند؛ از جمله این اعضاء عورت و چشم و زبان هستند. کنترل هر یک از این اعضاء می‌تواند تا حد زیادی ما را از افتادن در گناهان کوچک و بزرگ در امان بدارد، خصوصا زبان که می‌تواند گناهان زیادی از جمله غیبت، فحاشی، سخن چینی، دروغ، بهتان و یا جاری کردن سخنان شرک و کفر آمیز را مرتکب شود. اینجاست که کنترل زبان نقش زیادی در کاستن بار گناهان ایفاء می‌کند، از اینرو خداوند متعال و پیامبرش صلی الله علیه وسلم ما را بر کنترل زبان سفارش نموده اند، و سلف صالح ما نیز همواره بر حفظ زبان تاکید زیادی داشتند:

عن قيس قال: «رأيت أبا بكر أخذا بطرف لسانه ويقول هذا الذي أوردني الموارد».
🍎 قيس مي‌گويد: «ابوبكر را در حالي ديدم كه كناره‌ي زبانش را گرفته بود و مي‌گفت: اين، همان چيزي است كه مرا به گناه و عذاب گرفتار مي‌سازد».

  ‏«صفة الصفوة» (2/253)‏.‏

نسخه تقرب و نزدیک شدن به الله تعالی
-------------------------
مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی (حفظه الله):

"یایها الذین آمنوا اتقوالله و کونوا مع الصادقین"

اگر می خواهیم به قرب الهی نائل شویم موارد ذیل را در زندگی خود پیاده کنیم:

1- ازگناهان پرهیز کنیم؛
2- ازاسباب گناهان نیز دوری کنیم؛
3- همیشه به یاد الله باشیم؛
4- به اتباع سنت اهتمام کنیم؛
5- مصاحبت با صالحین را اختیار کنیم؛
6- به دعوت الی الله اهمیت دهیم؛

علائم آخرالزمان

٦٦ مورد در رابطه با آخر زمان

به نام خدا

علائم آخر الزمان:

🍰1. مردان و زنان شبیه یکدیگر میشوند در پوشش و آرایش

🍰2. مردان و زنان لباس تنگ و بدن نما میپوشند

🍰3. خونریزی بین مردم عادی میشود

🍰4.شعار دین کهنه می شود

🍰5. به افراد بد . احترام می گذارند

🍰6. امر به معروف را نهی و ترک می کنند و می گویند به تو چه ربطی دارد

🍰7. در امور دین و خدا از مال کم هم دریغ می کنند و خرج نمی کنند

🍰8. فاسق و منافق عزیز می شوند

🍰9. آلات موسیقی در مساجد و روی قبرها نواخته می شود

🍰10. صف های نماز جماعت مردم نشانه نفاق می شود

🍰11. قرآن را سبک می شمارند و نمی شناسند مگر با صدای آواز و غناك

🍰12. مردم از عالمان دین فرار میکنند

🍰13. مردم بی دین می شوند و از دنیا می روند

🍰14. افراد نادان زمام امور را به دست می گیرند

🍰15 . صله رحم از بین می رود و جایش را به قطع رحم می دهد

🍰16. افراد فاجر و فاسد زیاد میشوند

🍰17. بازارها به هم نزدیک می شوند یعنی بازار تجارت و کسب

کاذب می شوند

🍰18. تار و تنبور و نی را نیکو میشمارند و آلات موسیقی

همه جا ظاهر می شوند

🍰19. فقرا آخرت خود را به دنیا می فروشند

🍰20. مردم برای رئیس شدن حرص می زنند و طمع دارند

🍰21. اطاعت بی چون و چرای مردان از همسران زیاد می شوند

🍰22.پدرو مادر را لعن و نفرین می کنند

🍰23. خیانت در مال شرکاءفراوان و عادی می شود (کلاهبرداری)

🍰24. پرده حیا از زنان برداشته می شود

🍰25. سکته و مرگ ناگهانی زیاد می شود

🍰26. دین مردم درهم و دینار می شود و خدای مردم شکمشان

🍰27. آشنایان در وقت نیاز همدیگر را نمیشناسند

🍰28. مردم غذاهای خوب می خورند و جامه های زیبا و فاخر می پوشند

و با آن فخر می فروشند

🍰29. مردان با طلای حرام و ابریشم حرام خود را زینت می کنند

🍰30. کودکان نسبت به بزرگترها و والدین بی حیا و بی ادب می شوند

🍰31. عالمان به حرفشان عمل نمی کنند

🍰32. مساجدرا نقاشی می کنند ظاهر مساجد آبادولی از نظر

هدایت و ارشاد ویران است

🍰33. عیب کالا را پنهان می کنند

🍰34. سوار شدن زنان بر روی زین ها (اعم از حیوان و غیر آن مثل

ماشین . موتور و......)

🍰35. سبک شمردن زنا و هر رابطه دختر و پسر و زن و مرد و نا محرم عادی می شود

🍰36. اسلام غریب میشود و از اسلام فقط نامی باقی می ماند

🍰37. امر به معروف را زشت می شمارند و همه در ترکش مساوی اند

🍰38. خرج کردن زیاد برای دنیاشان و دریغ از خرج کردن برای آخرت

🍰39. مومنین در این زمان غمگین و حقیر و ذلیل می شوند

🍰40. نماز را سبک شمرده و به جماعت نمی خوانند

🍰41. موذن برای اذن گفتن پول می گیرند

🍰42. قرآن مهجور و متروک می شود فقها و عالمان به قرآن اندک

🍰43. برکت از مال و جان مردم گرفته می شوند (جوانمرگ می شوند)

🍰44. افراد مورد اعتماد و امین کم می شوند

🍰45. مال حلال کم می شوند

🍰46. کم فروشی عادی می شود

🍰47. ازدواج مرد با مرد و زن با زن صورت میگیرد و عادی می شود

🍰48. فساد عمومی می شود

🍰49. بیت المال وسیله شخصی می شود

🍰50. مسکرات و نوشیدنی های حرام حلال می شوند

🍰51. زکات مال ترک می شوند همانند خمس آن

🍰52. صاحبان مال و ثروت بزرگ شمرده می شوند

🍰53. مردم قبور شعراءرا محل عبادت قرار می دهند

🍰54. هیچ چیز بهتر از دروغ در آن زمان نمی باشد

🍰55. زبان راستگو و صادق کم است

🍰56. مردم فرقه فرقه شده و از اهل نفاق تقلید می کنند

🍰57. موسیقی مطرب رواج می یابد و معمول می شود وکسی آن را نهی نمی کند

🍰58. مردم شرب خمرو می خوارگی می کنند

🍰59. زنان فرزندان رقاصه و آوازه خوان تربیت می کنند

🍰60. طلاق زیاد می شود

🍰61. صورت مردم انسانی اما دلهایشان شیطانی است

🍰62. حرف حق را تکذیب می کنند

🍰63. در عروسی ها هر کاری بخواهند می کنند

از گناه . فساد . ساز. آواز و......

🍰64. از مردم جدا شوی تو را غیبت می کنند

🍰65. بالا رفتن قیمت ها در آن زمان عادی می شود

🍰66. شنیدن آیات قرآن سنگین میشود.

ﺍﺷﮑﻬﺎﯼ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ :

ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﯽ ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ،ﻟﺒﺎﺱ ﮐﻬﻨﻪٔ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﻭ ﭘﯿﻨﻪ ﺑﺴﺘﻪﺍﯼ ﺑﻪ ﺗﻦ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﺴﺒﯿﺢ ﻣﯿﮕﻔﺖ . ﺍﺑﻮ ﻣﺮﯾﻢ - ﮐﻪ ﺑﺮﺩﻩٔ ﺁﺯﺍﺩﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ - ﭘﯿﺶ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﺎﻧﻪ، ﺭﻭﺑﺮﻭﯾﺶ ﺯﺍﻧﻮ ﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﮔﻔﺖ :
- ﺍﯼ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ! ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﺩﺍﺭﻡ !
ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﮔﻔﺖ : - ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﺖ ﭼﯿﺴﺖ ﺍﯼ ﺍﺑﻮ ﻣﺮﻳﻢ؟ !
ﺍﺑﻮ ﻣﺮﯾﻢ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ :
- ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻨﺘﺎﻥ ﺩﺭﺑﯿﺎﻭﺭﺩﯾﺪ، ﭼﻮﻥ ﮐﻪ ﮐﻬﻨﻪ ﻭ ﻓﺮﺳﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ !
ﻋﻠﯽؓ ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻮﺷﻪٔ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﺴﺘﻦ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻫﻖ ﻫﻖ ﮔﺮﯾﻪﺍﺵ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ . ﺍﺑﻮ ﻣﺮﯾﻢ، ﺷﺮﻣﮕﯿﻨﺎﻧﻪ ﮔﻔﺖ :
- ﺍﯼ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ! ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻨﺘﺎﻥ ﺩﺭﺑﯿﺎﻭﺭﺩﯾﺪ !
ﻋﻠﯽ ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺮﯾﻪﺍﺵ ﻓﺮﻭﻧﺸﺴﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﺷﮑﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺳﺘﺮﺩ، ﮔﻔﺖ :
ـ ﺍﯼ ﺍﺑﻮ ﻣﺮﯾﻢ ! ﻣﻦ، ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻋﻼﻗﻪٔ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﻢ، ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺒﻮﺑﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ !
ﺍﺑﻮ ﻣﺮﯾﻢ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﮔﻔﺖ : - ﮐﺪﺍﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ؟ ﺍﯼ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ !
ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ :
- ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ !! ﻋﻤﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺧﻠﻮﺹ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺻﺎﺩﻕ ﻭ ﺑﯽ ﺭﯾﺎ ﺑﻮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻭﯼ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩ ! - ﻋﻠﯽؓ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺯﺩ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﮔﺮﯾﺴﺖ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﮔﺮﯾﻪﺍﺵ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪ .
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﻟﻤﺪﯾﻨﺔ ﺍﻟﻤﻨﻮﺭﺓ، ﺟﻠﺪ٣، ﺹ ٩٣٨

آموزش احکام

*
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و الصلاه و السلام علی اشرف المرسلين و علی آله و اصحابه اجمعين. اما بعد:


تقليد

شناخت دين اسلام و درك اصول و احكام آن مستلزم تلاش و كوشش فراواني است كه به آساني به دست نميآيد به همين علت دانشمنداني هستند كه سالياني دراز جهد و كوشش خويش را در اين راه صرف نموده و زحمات و سختيهاي فراواني را متحمل شده‌اند تا اصولي تدوين كرده و احكام اسلامي را بنا بر آن اصول از آيات و احاديث استخراج نمايند و به ديگران نيز بياموزند. آنان عالمان و متخصصان دين اسلام و جانشينان پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم محسوب ميشوند كه به هر يك از آنها «مجتهد» گفته ميشود.


يك انسان بالغ دختر يا پسر حتما بايد از مسائل ديني خود آگاه بوده و لازم است از يك مجتهد كامل تقليد نمايد و مسائل ديني خويش را طبق دستور آن مجتهد انجام دهد تا اعمال وي نزد خداوند مقبول واقع گردد. بنابراين به افرادي كه از مجتهدين پيروي ميكنند «مُقلِّد» گفته ميشود. مجتهدين اهل سنت و الجماعت در اصول دين حضرت امام ابوالحسن اشعری و حضرت امام ابومنصور ماتريدی است و در فروع دين حضرت امام اعظم ابوحنيفه، حضرت امام مالک، حضرت امام شافعی و حضرت امام احمد بن حنبل رحمهم الله تعالی ميباشند.

زمان عمل به احكام

دستورهاي عملي اسلام برنامه زندگي هر مسلمان است كه از زمان بلوغ آغاز ميشود. علائم و نشانه‌هاي بلوغ در پسرها و دخترها متفاوت است. مهم‌ترين آنها در پسرها «احتلام» و در دخترها «عادت ماهانه» است كه به محض مشاهده اين علائم، دستورات دين اسلام لازم شده و شخص نيز «مُكلَّف» ميگردد. ممكن است افرادي باشند كه اين علائم را مشاهده ننموده اما از لحاظ سنّي به حد بلوغ رسيده باشند كه بر اين اشخاص نيز رعايت دستورات اسلامي الزامي است. حداقل بلوغ سني در پسرها از «12» سالگي و در دخترها از «9» سالگي است و حداكثر آن نيز در هر دو در «15» سالگي است.


نماز

يكي از اركان مهم دين اسلام خواندن نماز است كه در آيات و احاديث متعددي براي برپا داشتن اين فريضه الهي تأكيد بسياري شده است. چنانچه پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم فرموده است: «نماز ستون دين است هر كس اين ستون را برپا دارد همانا دين را بر پا داشته و هر كس آنرا ترک نمايد همانا دين را از بين برده است». بنابراين لازم است براي اداي اين فريضه مهم الهي مقدمات ذيل انجام شود:


1ـ وضو 2ـ غسل، درصورت جنب بودن 3ـ تيمم، در صورت نبود آب كافي جهت وضو و غسل 4ـ پاك بودن لباس و مكان 5ـ پوشيده بودن عورت 6ـ نيّت 7ـ استقبال (رو به طرف قبله ايستادن) 8ـ اذان و اقامه.


وضو

يكي از شرايطي كه نمازگزار بايد داشته باشد وضو است. وضو باعث پاكي بدن و صفاي روح و روشني دل ميگردد و مراحل انجام آن به ترتيب ذيل است: 1ـ اعوذ بالله و بسم الله. قبل از هر چيز به آرامي اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، ميگوييم. يعني از شرّ شيطان رانده شده به خداوند پناه ميبرم و با نام خداوند بخشنده ی مهربان شروع ميكنم.


2ـ نيت. سپس اينگونه نيت مي‌كنيم: نيت كردم وضو گرفتن را جهت تقرّب به درگاه الهي. 3ـ شستن دستها تا مچ. دستها را تا مچ سه بار ميشوييم و دقت ميكنيم كه لاي انگشتان نيز كاملاً شسته شوند. به هنگام شستن دستها اين دعا را مي‌خوانيم: بِسْمِ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّهَ‌ اِلاَّ بِاللَّهِ. 4ـ مضمضه يا شستن دهان. بـا دسـت راست سه بـار بـه دهـان آب ميگيـريـم و با غرغره كردن كاملاً آن را ميشوييم.


اما در ماه مبارك رمضان به خاطر احتمال رفتن آب به گلو لازم نيست غرغره كرده شود. بهتر است هنگام شستن دهان، دندانها را مسواك زده و يا با انگشتِ شصت و اشاره آنها را تميز كرد. سپس اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اَعِنِّيْ عَلَي تِلاَوَهِ الْقُرْآنِ وَ عَلَي ذِكْرِكَ وَ شُكْرِكَ وَ حُسْنِ عِبَادَتِكَ. 5ـ استنشاق يا شستن بيني. با دست راست، سه بار آب به بيني گرفته و با دست چپ كاملاً آن را تميز ميكنيم. به هنگام شستن بيني اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اَرِحْنِيْ رَائِحَهَ الْجَنَّه.


6ـ شستن صورت. سپس صورت را از بالاي پيشاني ـ از محلي كه موي سر روئيده است ـ و از دو طرف تا گوش و از پايين تا زير چانه سه بار كامل و دقيق ميشوييم و ريش‌ خود را نيز خلال ميكنيم. به هنگام شستن صورت اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِيْ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوْهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوْهٌ. 7ـ شستن دست راست. دست راست را از نوك انگشتان تا آرنج سه بار ميشوييم. بايد توجه داشت كه خود آرنج نيز شسته شود. سپس اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اَعْطِنِيْ كِتَابِيْ بِيَمِيْنِيْ وَ حَاسِبْنِيْ حِسَاباً يِسِيْراً.


8ـ شستن دست چپ. دست چپ را نيز همانند دست راست سه بار ميشوييم و اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ لاَ تُعْطِنِيْ كِتَابِيْ بِشِمَالِيْ وَ لاَ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِيْ وَ لاَتُحَاسِبْنِيْ حِسَاباً عَسِيْراً. 9ـ مسح سر و گوش. به دستها آب تازه‌اي گرفته و تَر ميكنيم. سپس تمامي سر را با دستهاي خيس لمس ميكنيم طوري كه هيچ جايي از موهاي سر خشك باقي نماند. سپس دو انگشت اشاره را به گوشها فرو برده و با انگشتان شصت، پشت گوشها را مسح ميكنيم و اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اجْعَلْنِيْ مِنَ الَّذِيْنَ يَسْتَمِعُوْنَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُوْنَ اَحْسَنَهُ.


10ـ مسح گردن. سپس با پشت انگشتان دست در حالي كه انگشتان دستها را به هم چسبانيده‌ايم با دست راست طرف راست گردن و با دست چپ طرف چپ گردن را مسح ميكنيم و اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اَعْتِقْ رَقَبَتِيْ مِنَ النَّارِ. 11ـ شستن پاي راست. پاي راست را از نوك انگشتان تا قوزك پا سه بار ميشوييم. بايد توجه داشت كه قوزك پا و لاي انگشتان نيز كاملاً شسته شوند. به هنگام شستن پاي راست اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمِيْ عَلَي الصِّرَاطِ يَوْمَ‌ تَزِلُّ فِيْهِ الاَقْدَامُ.


12ـ شستن پاي چپ. پاي چپ را نيز همانند پاي راست سه بار تا قوزك پا ميشوييم و اين دعا را ميخوانيم: اَلَّلهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِيْ مَشْكُوْراً‌ وَ ذَنْبِيْ مَغْفُوْراً‌ وَ عَمَلِيْ مَقْبُوْلاً مَبْرُوْراً وَ تِجَارَهً لَنْ تَبُوُرَ بِفَضْلِكَ يَا عَزِيْزُ يَا غَفُوْرُ.


وضوي جبيره

هرگاه يكي از اعضايي كه هنگام وضو شسته ميشوند زخمي گردد طوري كه آب براي آن مضر باشد بايد پارچه‌اي تميز يا چيزي مانند چسب بر روي آن گذاشت و هنگام شستن ساير اعضاء بر آن قسمت مسح كرد.


غسل

يكي ديگر از شرايطي كه نمازگزار بايد داشته باشد پاك بودن از جنابت ـ شستن تمام بدن ـ است. به اين عمل «غُسل» ميگويند.


مقدمات غسل

ابتداء دستها را شسته و سپس نجاست را از بدن پاك ميكنيم و وضو ميگيريم. اگر جايي كه غسل ميكنيم محلي پست بوده و آب مستعمل در آن جمع شود پاها را پس از اتمام غسل بايد شست.


طريقه غسل

غسل را ميتوان به دو طريق انجام داد: 1ـ ميتوان به نيت غسل تمام بدن را به يكباره در آب فرو برد. مثلاً در آب دريا و رودخانه. 2ـ ابتداء از سر و گردن و بعد از نيمه ی راست بدن و سپس از نيمه ی چپ بدن از هر كدام سه بار آب ميريزيم طوريكه هيچ جايي از بدن خشك باقي نماند. بهتر است قبل از غسل نيز همانند وضو با گفتن بسم الله الرحمن الرحيم نيت بكنيم. يعني غسل را براي اطاعت از دستور خداوند و نيز به جهت تقرب به درگاه وي انجام ميدهيم.