پانزده ويژگي روز جمعه

پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ در نماز صبح روز جمعه دو سوره سجده و انسان را  مي­خواند، تلاوت اين دو سوره در نماز صبح جمعه بدان خاطر است كه دربرگيرنده­ي اتفاقات گذشته در اين روز وآنچه درآن اتفاق خواهد افتاد مي­باشد و به دليل اين­كه اين دو سوره مشتمل بر آفرينش آدم و ذكر معاد وحشربندگان مي­باشدكه همه درروز جمعه اتفاق افتاده يا خواهد افتاد.

دوّم: مستحب است در شب و روز جمعه صلوات بيشتري بر پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ فرستاده شود، دليل اين گفته حديث پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ مي­باشد كه فرمود: ((أكثِرُوا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ يَومَ الجُمُعَةِ وَليَلةَ الْجُمُعَةِ)): در روز و شب جمعه بيشتر بر من صلوات بفرستيد. [به روايت بيهقي از حديث انس، و اين حديث حسن مي­باشد.‍]

سوّم:  از جمله بزرگترين ويژگيهاي روز جمعه نماز جمعه مي­باشد؛ نماز جمعه يكي از مهمترين واجبات اسلام بر مسلمانان است كه هركس از روي سستي و تنبلي آن را ترك كند خداوند بر دل او مهر مي­زند.

چهارم: غسل كردن  در روز جمعه، اين غسل سنت مؤكّد است حتي برخي علما آن را به طور مطلق واجب دانسته­اند.

پنجم: مستحب است در روز جمعه از  مواد خوشبو كننده­ استفاده نمود، زيرا اين روز در ميان روزهاي هفته از همه افضل است.

ششم: استفاده از سِواك در روز جمعه ، به دليل اين­كه پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ فرمود: ((لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّواكِ عِندَ كُلِّ صَلاةٍ)): چنان كه براي امت من ايجاد مشقت نمي­نمود سواك زدن در هنگان خواندن هر نمازي را فرمان مي­دادم. و اين فرمان پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ شامل همه نمازها مي­باشد.

هفتم: مستحب است زود به مسجد رفت و به نمازهاي سنت و ذكر و تلاوت قرآن مشغول شد، تا اين­كه خطيب براي نماز جمعه حاضر شود، و بايد به سخنان امام گوش فرا گيرد.

هشتم: تلاوت سوره كهف در روز جمعه.

نهم: در روز جمعه ساعتي است كه در آن دعا پذيرفته مي­شود، در صحيح از حديث ابوهريره چنين روايت است كه: در روز جمعه ساعتي است كه هرگاه بنده­ي مسلمان در حالي كه ايستاده و نماز مي­خواند هرچيزي از خداوند درخواست نمايد، خداوند به او خواهد بخشيد.

دهم: همانا مقصود از خطبه­ي جمعه آن است كه ثناي بر خداوند و تمجيد او شود، و به وحدانيت او شهادت داده شود و به رسالت پيامبرشع شهادت داده شود.

يازدهم: تلاوت سوره جمعه و منافقون يا اعلي و غاشيه در نماز جمعه، حكم سنت بودن تلاوت اين سوره­ها از پيامبرع در صحيح مسلم روايت شده است.

دوازدهم: روزه جمعه روز عيد هفتگي است كه در هر هفته تكرار مي­شود.

سيزدهم: خواندن نماز در روز جمعه در هنگام زوال آفتاب مكروه نمي­باشد، از امام شافعي به نقل از ابوقتاده روايت است كه پيامبرع خواندن نماز در نصف النهار را جز در روز جمعه مكروه مي­دانست.

چهاردهم: مستحب است زيباترين و بهترين لباس كه توانايي تهيه آن را داشته باشد بپوشد، از پيامبرع روايت است كه فرمود: ((مَنْ اِغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ومَسَ مِنْ طِيبٍ كانَ لَهُ و مَنْ لَبِسَ مِنْ أحسَنِ ثِيابِهِ ثُمَّ خَرَجَ وعَلَيْهِ السَّكِينَةُ حتّى يَأتِيَ الْمَسجِدَ ثُمَّ يَرْكَعَ إنْ بَدا لَهُ, ولَمْ يُؤْذِ أَحَداً ثُمَّ أنصَتَ إذا خَرَجَ إمامُهُ حَتّى يُصَلِّيَ كانَتْ كَفارَةً لِما بَيْنَهُما)): هركس روز جمعه غسل كند، و از آن عطرياتي كه دارد استفاده كند و از زيباترين لباسي كه دارد بپوشد سپس به سوي مسجد بيرون رود در حالي كه سكينه و آرامش بر او باشد سپس به مسجد رود سپس نماز بخواند و كسي را آزار ندهد سپس ساكت باشد تا امام بر منبر رود و به سخنان او گوش دهد تا نماز بخواند كفاره گناهان بين آن جمعه و جمعه­ي گذشته­اش خواهد شد. [ به روايت احمد در مسندش و اين حديث حسن صحيح است]

پانزدهم: هركس زود به سوي مسجد برود براي او در مقابل هرگامي كه بر مي­دارد پاداش صيام و قيام يك سال نوشته مي­شود، پيامبرr فرمود: ((مَنْ غَسَّلَ وَ اِغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمعة وبَكَّرَ واِبْتَكَرَ , ودنا من الإمام فأنصت، كان له بكل خطوة يخطوها صيام سنة وقيامها وذلك على الله يسير)):  هركس در روز جمعه غسل نمايد و زود به سوي مسجد برود و به امام نزديك شود سپس ساكت بنشيند، براي او در مقابل هر گامي كه بر مي­دارد پادش روزه و نماز يك سال نوشته مي­شود و اين بر خداوند آسان است. [به روايت احمد]

والله أعلم وصلى الله وسلم على نبينا محمد                                                   منبع: كتاب زاد المعاد .. ابن القيم .


تصاویری از بزرگترین اجتماع مسلمانان پس از حج

اجتماع بزرگ جماعت تبلیغ همه ساله به مدت 3 روز در شهر بیشوا در کشور بنگلادش برگزار می شود. در اجتماع امسال بیش از 4 میلیون مسلمان از کشورهای مختلف حضور پیدا کرده بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماز جمعه روی عرشه کشتی (عکس)

مسلمانان بنگلادشي در حال انجام فريضه نماز جمعه روي عرشه يك كشتي در سواحل نزديك به داكا پايتخت اين كشور

 

 

 

 

 

 

پيشنهاد تعطيلي عيد فطر در فرانسه

       
 

يك كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه پيشنهاد كرد روز عيد فطر در اين كشور تعطيل رسمي شود.
به گزارش ايسنا اسلام و مسلمانان هم‌چنان يكي از موضوعات بحث برانگيز در انتخابات رياست جمهوري فرانسه هستند.
در آخرين تحول، اوا ژولي ـ نامزد رياست جمهوري از ائتلاف اروپا اكولوژي ـ در مراسم نخستين دور مبارزات انتخاباتي خود اظهار كرد كه جايگاه تعطيلي رسمي بايد به عيد فطر مسلمانان و عيد يوم كيپور يهوديان همانند مناسبت‌هاي مسيحي اعطا شود.
او افزود: همه دين‌ها شايسته برخورد مساوي در حوزه عمومي هستند. من اعتقاد دارم كه علاوه بر مذهب كاتوليك، تعطيلات رسمي بايد به مناسبت‌هاي اديان ديگر نيز اعطا شود.
وي با تقبيح سياست‌هاي ساركوزي در ايجاد شكاف ميان جوامع مذهبي در فرانسه گفت: اين وضعيت مصيبت‌بار محصول پنج سال رياست جمهوري وي است.
اظهارات ژولي با واكنش منفي بسياري از شخصيت‌ها روبه‌رو شده است.
در اين ارتباط وزير آموزش عالي فرانسه گفته است: تعطيلات عمومي فرانسه از بستر ميراث مسيحي برخاسته است. ما نمي‌خواهيم تاريخ‌مان را دچار انحراف كنيم.
مدير مبارزات انتخاباتي فرانسوا دولاند نيز اظهار كرده حكومت فرانسه به تمام مذاهب احترام مي‌گذارد اما هيچ مذهبي را به رسميت نمي‌شناسد.
ژولي بايد اصل عالي سكولاريزم را به ياد داشته باشد.
مارين لوپن ـ رهبر جبهه ملي فرانسه ـ نيز در حمله‌اي تند به ژولي اظهار كرده است: شنيدن اين حرف‌ها از يك نامزد رياست جمهوري شرم‌آور است.

محاصره غزه برای بار هشتم شکسته شد

       

کاروان شماره 8 مایل ها برای لبخند یکشنبه شب گذشته وارد باریکه غزه شد و دکتر عصام یوسف مسئول هماهنگی این کاروان خاطر نشان کرد که ما برای هشتمین بار به نوار غزه سفر می کنیم و امیدواریم که بارهای دیگری نیز به این منطقه سفر کنیم تا بتوانیم درباره اوضاع ناشی از ظلم رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به جهانیان اطلاع رسانی کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فتحی حماد وزیر کشور و امنیت داخلی فلسطین در مراسم استقبال از این کاروان تصریح کرد که کاروان های لغو محاصره بیشترین سهم را در ایجاد پل ارتباطی میان باریکه غزه و جهانیان و انتقال درد و رنج فلسطینیان به امت عربی و اسلامی و آزاد اندیشان جهان داشته اند.
حماد تاکید کرد که غزه پل ارتباطی ملت های عربی و اسلامی برای آزادی قدس است و انقلاب های عربی متکی بر فطرت بشری بودند.
وی با ابراز خوشحالی و افتحار نسبت به شعارهایی که در جریان انقلاب های عربی و با هدف آزادی فلسطینی و مقدسات آن سر داده می شد، خاطر نشان کرد که «ما امروز از کاروان مایل ها برای پیروزی استقبال کرده و خود را برای پیروزی آتی آماده می کنیم.. ما امروز با تمام وجود و احساساتمان از شما استقبال می کنیم؛ چرا که شما نقش زیادی در پیوند و ارتباط با آزادگان جهان و تمامی طرف های خواهان رفع ظلم و ستم از سر ساکنان غزه داشتید.»
وزیر کشور فلسطین در ادامه به نقش کاروان ها و اعضای آنها در حمایت از باریکه غزه و تاثیر آنها در میان امت عربی و اسلامی اشاره کرد و گفت کاروان های لغو محاصره غزه حامی ملت فلسطین بوده و طی سالیان گذشته با حمایت های مادی و معنوی و رسانه ای و اجتماعی خود از این ملت پشتیبانی نموده اند.

محاصره غیر اخلاقی و غیر انسانی

دکتر عصام یوسف مسئول هماهنگی امور کاروان مایل ها برای لبخند، محاصره رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را غیر اخلاقی و غیر انسانی و غیر قانونی دانست و خاطر نشان کرد که کشتارهای روزمره در باریکه غزه، بازداشت ها، تخریب منازل، احداث دیوار حائل، یهودی سازی و ایست بازرسی های ثابت و سیار شکل دیگری از محاصره ملت فلسطین هستند.
وی افزود:« ما به شما وعده داده ایم که با شما بمانیم و امیدواریم که بتوانیم به وعده خود وفا کنیم.» وی افزود:« ما برای هشتمین بار به فلسطین سفر می کنیم و امیدواریم که بارهای دیگری نیز به این منطقه سفر کنیم و بتوانیم درد و رنج ساکنان غزه را به جهانیان منتقل کنیم.»
یوسف اشغالگری رژیم صهیونیستی را منشأ تمامی مشکلات فلسطین از 60 سال گذشته تاکنون برشمرد و گفت:«صبر و ثبات ما بیشتر از صبر و ثبات آنهاست.» وی همچنین به ملت فلسطین نوید نزدیک شدن زمان پیروزی را داد.
گفتنی است که شخصیت های برجسته زیادی در قالب کاروان شماره 8 مایل ها برای لبخند حضور دارند که از جمله آنها می توان به جلال شرقی رئیس هیات بحرینی، علی العتوم نماینده جنبش اسلامی و رئیس هیات اردنی، بسام حمود عضو دفتر سیاسی جماعت اسلامی لبنان و فعالان صلح کشورهای هلند، فرانسه، انگلیس، بحرین، الجزائر، اردن، تونس، لبنان و تعدادی از فعالان صلح عرب اشاره نمود.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

روایت سامی یوسف از نماز خواندنش

«سامی یوسف» خواننده مسلمان اهل انگلستان از روزهای جهالت، سردرگمی و در نهایت ایمان قلبی‌اش به دین اسلام و نقش موثر خانواده «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمان تونس در این مسیر می‌گوید.

سامی یوسف ۳۱ ساله تیر ۱۳۵۹ در تهران متولد شد، او تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده‌ مسلمانی است که از سه سالگی در انگلستان زندگی می‌کند و همواره در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی پرداخته است،مجله تایم او را «بزرگترین ستاره راک جهان اسلام» و مجله گاردین از او به عنوان «ستاره راک مقدس» یاد کرده است.
«سامی» که طی سال‌های اخیر چند ترانه نیز به زبان فارسی خوانده است در مصاحبه با مجله انگلیسی زبان «اِمل» می‌گوید: اصالت من آذری است و اگرچه آذری‌ام خیلی خوب نیست، هنوز در خانه به این زبان صحبت می‌کنم، البته من به زبان‌های انگلیسی و فارسی هم صحبت می‌کنم و تلاشم بر این است که زبان عربی را نیز به خوبی یاد بگیرم و یک سال آینده را نیز برای مطالعات اسلامی در مصر خواهم گذراند.
«سامی» که جوان‌ترین فرد خانواده است، هم‌اکنون با پدر، مادر خواهر و برادرش زندگی می‌کند و زندگی‌ روزانه‌اش به دو بخش کار و مطالعه تقسیم شده است، او که همواره در کارهایش سعی کرده به تبلیغ دین اسلام و زیبای‌هایش بپردازد، درباره رسیدن به درک واقعی از اسلام می‌گوید: رسیدن من به چنین درکی سال‌ها به طول انجامید، زمانی که خیلی جوان بودم درک من از اسلام به تبلیغات منفی محدود می‌شد که توسط رسانه‌های غربی منتشر می‌شد ولی از همان دوران کم‌کم سوالات زیادی در ذهنم به وجود می‌آمد که دیگر مسلمانان قادر به پاسخگویی نبودند و من بزرگ می‌شدم در حالی که به شدت از اینکه واجباتم را به جا نمی‌آوردم عذاب وجدان داشتم.
وی اینگونه ادامه می‌دهد: سرانجام زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشتم، خانواده «شیخ راشد الغنوشی» (یکی از رهبران اسلامی تونس) با ما همسایه شدند و پسرش نیز با من هم‌مدرسه‌ای شد. از آن به بعد من و او صبح با هم به مدرسه می‌رفتیم و بعدازظهرها نیز در خانه ما به بحث و گفت‌وگو درباره مذهب، سیاست و تاریخ می‌‌پرداختیم.
این خواننده محبوب اسلامی ادامه می‌دهد: من دوران حساسی را پشت سر گذاشتم، چند روز نماز می‌خواندم و دوباره چند روزی دیگر نمی‌خواندم و خانواده غنوشی در عین آنکه خیلی روی این مسائل حساس بودند هیچ‌گاه مرا به انجام کاری اجبار نمی‌کردند، خلاصه این دوران تا دهه پیش ادامه داشت تا آنکه من خواندن نماز آن هم ۵ نوبت در روز را به صورت مستمر شروع کردم و پس از مدتی دیدم که چقدر نسبت به این مسئله احساس خوبی دارم و پس از آن در سال ۲۰۰۲ در دوره‌های تجدید ـ که توسط موسسه تحقیقی اسلامی دوحه برگزار شد ـ شرکت کردم و این دوره باعث شد تا با استحکام بیشتری به دین اسلام روز بیاورم، من در این دوره یاد گرفتم که انسان به دنبال دانش نمی‌رود که فقط برای خودش سودمند باشد بلکه باید برای کمک به خود و دیگران در جست‌وجوی دانش باشیم.
«سامی یوسف» می‌افزاید: شرکت در این دوره مثل این بود که دارم یک رویای شیرین می‌بینم، برای یک ماه میان کسانی زندگی کردم که پیش از این هیچ‌گاه آنها را ندیده بودم و روح عشق و برادری آنچنان ما را به هم پیوند داده بود که من تاکنون چنین چیزی را میان اعضای هیچ خانواده‌ای ندیده بودم، کمی بعد با موسسه انتشاراتی «نشید» آشنا شدم و همکاری‌ام را شروع کردم. نشید موسسه‌ای است که دو هدف را دنبال می‌کند: اول؛ گسترش پیام اسلام، و دوم؛ تشویق جوانان به آنکه به دین و ایمانشان افتخار کنند.
وی در پایان این مصاحبه گفت: اسلام انسان بر آن می‌دارد تا در همه زمینه‌ها بهترین باشند و ما با بهره گرفتن از مضامین اسلامی باید تلاش کنیم در تمام عرصه‌های زندگی به عنوان انسانی مسلمان بهترین باشیم.


وقتی یکی از معجزات قرآن باعث مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی می شود

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ

 

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُون ِخداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است. اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده ،نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار !!در قرآن آمده است.

اعلام 20 اولویت جدید ثبت نام در کاروانهای عمره

در گفتگو با مهر عنوان شد:
یک مسئول در سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به تکمیل نشدن برخی از کاروانها، اولویتهای 230 تا 250 بانک ملت می توانند برای ثبت نام به کاروانها مراجعه کنند.

علی اکبر غیرتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ثبت نام در کاروانها برای اعزام به عمره در دو مرحله انجام می‌شود بطوریکه ثبت نام اولویتهای یک تا 230 بانک ملت در کاروانها انجام شد و این افراد تا روز 21 دیماه برای ثبت نام فرصت داشتند.

وی افزود: اعزام افرادی که در مرحله اول ثبت نام کردند از نیمه بهمن ماه آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.
 
به گفته مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج، با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت کاروانها، متقاضیانی که دارای اولویت 230 تا 250 بانک ملت هستند می توانند از روز یکشنبه 25 دیماه در کاروانهایی که دارای ظرفیت خالی دارند ثبت نام کنند.
 
غیرتی گفت: ثبت نام مرحله دوم نیز از نیمه دوم فرودین ماه آغاز می شود که اعزام این افراد از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر تیرماه به طول می‍‌‌‌نجامد.
 

مالزی در رتبه اول گردشگری حلال

مالزی در رتبه اول گردشگری حلال
 
مالزی رتبه اول گردشگری حلال را در بین کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی به دست آورد.
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از خبرگزاری برنامای مالزی، پایگاه اطلاع رسانی مسافران مسلمان طی گزارشی اعلام کرد: بعد از مالزی کشور مصر رتبه دوم را در بین کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی در ارائه خدمات گردشگری حلال به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش ترکیه، اندونزی، امارات متحده عربی،مغرب، تونس،اردن،برونئی وقطربه ترتیب دررتبه های سوم تا دهم قرار دارند.

این رتبه بندی بر اساس ارائه خدمات برای مسافرین مسلمان از قبیل غذا، رستوران های حلال، مساجد و مناطق جذاب گردشگری برای خانواده های مسلمان صورت گرفته است.

همچنین این گزارش به بررسی خدمات گردشگری حلال در بین کشور های غیر عضو سازمان همکاری اسلامی پرداخته است که در این میان بوسنی و هرزگووین در رتبه اول گردشگری حلال در بین کشور های غیر عضو سازمان همکاری اسلامی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، سنگاپور، افریقای جنوبی، سریلانکا، استرالیا، دهلی هند، لندن، بانکوک تایلند، مونیخ المان و وین اتریش در رتبه های بعدی قرار دارند. 

لازم به ذکر است، گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می‌شود. "توریسم حلال" یک محصول جدید از صنعت گردشگری است که برنامه‌های ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند چراکه آنها دوست دارند در طول سفر به آداب مذهبی خود نیز عمل کنند.

هشت عادت بد که بایستی ترک کرد


هر جامعه‌ای در هر جایگاه و شرایطی که باشد متاثر و برآیند مجموعه‌ای از قوانین، خصایص، رفتار‌ها، فرهنگ‌ها و الگوهای شخصیتی افراد آنجامعه است. میزان رشد و پیشرفت هر کشوری ارتباط مستقیم با سلامت فکری، روحی و جسمانی مردم دارد که گاهی این موضوع کم اهمیت جلوه داده می‌شود. در این مقاله به ۸ خصلت مهمی که برای داشتن دنیایی بهتر باید اصلاح شوند آشنا می‌شوید
1- از خود تعریف کردن
از قدیم گفته‌اند «درخت هرچقدر بارش بیشتر باشد افتاده‌تر است.» مثلی که در شرایط فعلی عکس آن مصداق پیدا کرده است. برخی مردم بطور مداوم در حال منم منم کردن، لاف زدن و بالا بردن شأن و شخصیت خود هستند و اینگونه می‌خواهند وجاهتی، ولو کاذب، در میان دیگران کسب کنند. مرتب از کلمه «من» استفاده می‌کنند: «من از همه بیشتر می‌فهمم»، «من خیلی زیبا هستم»، «من فقط می‌توانم»، «من فلان جا آشنا دارم بیچاره‌ات می‌کنم!»، «من درست می‌گویم.» خود شیفتگی و اعتماد بنفس بیش از حد در این افراد توهم خودبر‌تر بینی را در آن‌ها تقویت می‌کند و باعث بروز چنین رفتارهایی می‌گردد

2- دو صد گفته چو نیم کردار نیست
موضوع مهم دیگر این است که اغلب مردم عمل گرا نیستند و بیشتر ترجیح می‌دهند حرف بزنند. حرفهایی که به ظاهر زیبا و دلربا هستند اما عملی کردن آن‌ها قدری مشکل می‌نماید. اکثر ما عادت کرده‌ایم دیگران را نصیحت کنیم، نظرات سازنده خودرا ابراز کنیم، از دیگران انتقاد کنیم، ولی هیچ‌گاه حاضر نیستم اصلاح را از خود شروع کنیم و به اعتقاداتمان از جنبه عملی بنگریم. کوچک‌ترین قدمی برنمی داریم و فقط شعار می‌دهیم و انتظار داریم دنیا با کلمات ما بهتر شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که از این همه حرف بدون عمل چه چیزی نصیبمان شده و یا خواهد شد؟ آیا قدمی هرچند کوچک برای رسیدن به اهدافتان برداشته‌اید؟ اهدافی که خودتان منتفع شوید و نه حتی دیگران؟ 

3- زودباوری
ساده لوحی و سطحی نگری یکی از دلایل اصلی عقب ماندن در زندگی و صدمات فرهنگی، مالی و اعتقادی بشمار می‌رود. در دنیایی که همگان در پی انتفاع شخصی خود هستند نباید هر چیزی را که شنید، خواند و یا حتی دید، بسادگی باور کرد. کمی اندیشه و تعقل برای باور هر موضوعی لازم است. در واقع کسانی که کلاه برداری می‌کنند نه بخاطر زرنگیشان، بلکه بدلیل ساده لوحی افرادی که کلاه سرشان می‌رود، به اهداف خود می‌رسند. خرد ورزی در ایجاد باور‌ها و تثبیت آن‌ها یکی از خصایص مهم انسان‌ها است
4- شخصیت پرستی
بالا بردن افراد در زمینه‌های مختلف از قبیل ورزشی، سینمایی، موسیقی و غیره در حد بت و پرستش شخصیت آن‌ها باعث می‌گردد بسیاری از گرفتاری‌های جامعه شکل بگیرد و کاستی‌ها و نواقص افراد در پس این شخصیت کاذب و ساختگی مخفی بماند. تعصب گرایی در میان افراد شخصیت پرست شکل می‌گیرد و فردی که بت شده، دیگر لزومی به نقد شدن و جواب پس دادن در خود نمی‌بیند و همه بی‌هیچ چون و چرا خود را ملزم به پیروی از او می‌کنند. باید بدانیم که همه انسانیم نه کمتر و نه بیشتر و با هر انسانی باید در حد اعتدال رفتار شود و احترام کسب کند

5- بی‌تفاوتی
بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به محیط اطراف و نزدیکان به شدت در حال باب شدن است. اغلب سر در کار خود دارند و توجهی به آنچه که در پیرامونشان می‌گذرد ندارند و یا اگر اندک التفاتی است با بی‌تفاوتی از آن رد می‌شوند: در گوشه‌ای دو نفر در حال نزاع خونین می‌باشند ولی افراد حاظر در محل تنها به تماشای ماجرا اکتفا می‌کنند، شخصی خود را بدون نوبت در جلوی صف جا می‌کند ولی تنها عده معدودی به این عمل او معترض می‌شوند، فروشنده‌ای بابت اجناس خود مبالغ خارج از عرف از مشتریانش دریافت می‌کند اما کمتر کسی اعتراض می‌کند، همسایه‌ای از فرط فقر شب‌ها گرسنه می‌خوابد ولی همسایه‌اش با بی‌تفاوتی از او می‌گذرد، فرد سالخورده‌ای در اتوبوس بدون صندلی مانده و هیچکس حاظر نیست جایش را به او بدهد، در ‌‌نهایت باید دانست: بنی آدم اعضای یک پیکرند... راستی شما همسایه طبقه بالا یا پایین خود را می‌شناسید؟! در برابر آنچه که در اطرافتان می‌گذرد هوشمندانه و با چشمانی تیزبین نظاره گر باشید

6- بی‌هویتی
بحران هویت در میان جوانان معضلی است که باید بطور جد مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد. بسیاری از هویت اصلی خود فرسنگ‌ها جدا افتاده‌اند و آنرا در افراد دیگری می‌جویند تا بلکه از این بحران خود را خلاص کنند. الگو برداری از شخصیتهای غیر متعارف و غربی و قدم گذاردن در مسیر آن‌ها برای کسب هویت از خطرناک‌ترین اختلالات شخصیتی بشمار می‌رود. فقر فرهنگی و نداشتن اصول و معیارهای ایجاد و حفظ هویت از جمله مسائلی هستند که باید بیش از بیش برای بهبود آن‌ها اقدام شود

7- رفتار احساسی
خداوند جهان آفرینش را بر اساس عقل و خرد بنا کرده است بنابراین انسان‌ها نیز به عنوان وارث می‌باید امور خود را بر اساس این موهبت الهی سازماندهی کنند. در دنیای کنونی بروز رفتار‌ها و معیارهای احساسی برای تصمیم گیری در امور زندگی و جنبه‌های مختلف آن مانند ازدواج، و شغل، مشکلات عدیده‌ای را برای افراد بوجود آورده و سبب ناکامی‌ها و شکستهای بسیاری گشته است. مقدم داشتن عقل نسبت به احساس می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف و آرزو‌ها باشد و انسان را از پسرفت بازدارد. از جمله نمودهای ناهنجار رفتارهای احساسی در جامعه می‌توان به خودکشی، سرخوردگی بعد از شکستهای عشقی، پشتکار نداشتن در امور شغلی، تعارفات بیش از حد، محبتهای بی‌جا و مضر، وسواس فکری و مشکلات خانوادگی اشاره کرد

8- ندیدن تصویر بزرگ
ندیدن تصویر بزرگ و غرق شدن در امور روزانه زندگی که همیشه در حال تکرار شدن هستند و مشغولیات کم اهمیت، مانعی جدی در برابر افق دید انسان برای مشاهده دوردست‌ها و آرزوهای بزرگ ایجاد می‌کند. افرادی که در لاک روزمرگی خود فرو می‌روند و یک زندگی بی‌حرکت و روتین برای خودایجاد می‌کنندهمیشه در موقعیت فعلیشان باقی می‌مانند و هیچ پیشرفتی در زندگی آن‌ها دیده نمی‌شود 

جایگاه زن در اسلام (4)


 

3 - بُعداقتصادی

 اسلام حقی را برای زن قرار داد که چه در زمان پیش از اسلام و چه بعد از آن (حتی تا اواخر قرن گذشته) از آن محروم بودند و آن حق مالکیت شخصی زن بود. براساس شریعت اسلام، حق زن در رابطه با پول، اموال غیرمنقول و یا دیگر دارایی هایش کاملاً شناخته شده است و این حق چه آن زن مجرد باشد و چه متأهل، هیچ تغییری نمی کند. او تمام حقوقش را برای خرید، فروش، رهن یا اجاره ی هر یک و یا تمامی دارایی هایش در اختیار دارد و در هیچ جای قانون ذکر نشده که زن بخاطر جنسیتش، کوچک تر و کم ارزش تر از مرد است. لازم به ذکر است که این چنین حقوقی، هم برای اموالی که پیش از ازدواج بدست آورده و هم اموالی که پس ازآن بدست می آورد، واقع می شود.

 با توجه به حق زن برای جستجوی شغل، ابتدا لازم است گفته شود که اسلام نقش زن رادرجامعه به عنوان نقش مادر و همسر که نقشی بسیار مقدس و ضروری است، قلمداد می کند. خدمتکاران و پرستاران کودک نمی توانند جای مادر را به عنوان آموزنده ی درستکاری، و تربیت کننده ی کودکانی بدون پیچیدگی روحی و با پرورش صحیح بگیرند. اینچنین نقش ضروری و شریفی که بصورت گسترده ای آینده ی جوامع را شکل می دهد، نمی تواند به عنوان اعمال «پوچ و بیهوده» در نظر گرفته شود.

 اما در اسلام برای منع زن از کار کردن در خارج از خانه در هنگام ضرورت، بخصوص زمانی که کار مورد نظر متناسب با طبیعت زنانه ی اوست و جامعه به آن کار بسیار نیاز دارد، هیچگونه حکمی وجود ندارد. نمونه هایی از این شغل ها پرستاری، معلمی (بخصوص برای بچه ها)، و پزشکی هستند. علاوه براین برای استفاده از استعداد استثنایی زنان در هر رشته ای، هیچ محدودیتی وجود ندارد. حتی در مورد مقام قضاوت، که شاید نگرشی شک برانگیز درباره ی تناسب زنان در این مقام به خاطر طبیعت احساسی تر آن ها وجود دارد، می بینیم که متفکران اولیه ی اسلام مانند ابوحنیفه و طبری بر این عقیده بودند که هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

اسلام همچنین حق وراثت رابه زن برگردانده است واین مسئله پس ازآن بود که خود زن دربرخی از فرهنگ ها به عنوان کالای وراثتی تلقی می شد. سهم او از ارث کاملا به خودش تعلق دارد و هیچ کس مثل پدر و یا شوهرش نمی تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد.

« براى مردان از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏اند سهمى است و براى زنان [نيز] از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏اند سهمى [خواهد بود] خواه آن [مال] كم باشد يا زياد نصيب هر كس مفروض شده است.»[1]

 سهم زن در اکثر موارد نصف سهم مرد است، اما این موضوع هیچگونه دلالتی بر این مسئله ندارد که ارزش او نصف ارزش مرد است! به نظر می رسد  پس از ارائه ی شواهد قاطع درباره ی رفتار عادلانه با زن در شریعت اسلام، استنباط چنین مسئله ای با توجه به مسائلی که در صفحات قبل ذکر شد متناقض باشد. براساس شریعت اسلامی این نوع تغییرات در حقوق وراثتی تنها با تغییرات موجود در مسئولیت های اقتصادی مرد و زن منطبق است.

مرد در اسلام کاملا مسئول حفظ و صیانت هسرش، فرزندانش، و در برخی موارد بستگان نیازمندش، بخصوص زن ها است. در این مسئولیت، نه بخاطر ثروت همسر مرد و نه بخاطر دسترسی او به هرنوع درآمد شخصی که از کار، اجاره، سود، و یا هر ابزار قانونی دیگری کسب کرده هیچگونه اعواجی صورت نمی گیرد و از مقدار آن هم کم نمی شود.

از سوی دیگر، زن از لحاظ اقتصادی بسیار محفوظ است  و ادعا های بسیار کمی نسبت به دارایی هایش می شود. دارایی های پیش از ازدواج زن به شوهرش منتقل نمی شود و او حتی نام خانوادگی اش را هم حفظ می  کند. او مجبور نیست دارایی هایش برای مخارج خانواده ی پدریش و یا پس از ازدواج درآمد هایش را به این منظور برای خانواده ی خود خرج کند. او حقی بنام «مهر» دارد که در زمان ازدواج از شوهرش دریافت می کند. اگر طلاق بگیرد از شوهر پیشین خود نفقه دریافت می کند.

بررسی قانون ارث در چارچوب کلی شریعت اسلام نه تنها عدالت بلکه مقدار بسیار زیادی شفقت و مهربانی را نشان می دهد.

 4 - بُعدسیاسی

 هر گونه تحقیق منصفانه ای در آموزه های اسلام و تاریخ تمدن اسلامی، مطمئناً درباره ی برابری زن با مرد در ارتباط با مسئله ای که امروزه آن را «حقوق سیاسی» می نامیم، شواهد روشنی پیدا می کند.

این حقوق شامل حق انتخاب و همچنین نامزدی منصب های سیاسی میشود.اسلام همچنین به زن این حق رامیدهدکه درامورعمومی نیز شرکت کند.میتوانیم درقرآن وهمچنین درتاریخ اسلام نمونه هایی از زنان را ببینیم که در مباحث جدی شرکت داشته اند و حتی با خود پیامبر (ص) هم وارد مباحثه شده اند.[2]

در زمان خلافت عمر بن خطاب ، زنی در مسجد با او بحث کرد، نظرش را ثابت کرد و باعث شد عمر (رض) در حضور مردم اقرار کند: «این زن درست می گوید و عمر اشتباه می کند.»

اگرچه که در قرآن چنین مسئله ای ذکر نشده، حدیثی از پیامبر(ص) اینگونه تشریح شده که او زنان را برای مقام ریاست دولت نامناسب می داند. این حدیث در کل اینگونه ترجمه می شود: «مردم به سعادت نمی رسند اگر اجازه دهند زنی رهبر آن ها شود.» اما این محدودیت هیچ ارتباطی با شأن و مقام زن و یا حقوقش ندارد بلکه به ساختار جسمی و روحی مرد و زن مربوط می شود.

براساس اسلام، رییس دولت شخصیت بی اثری نیست. این شخص در نماز ها بخصوص در نماز جمعه و اعیاد امام مردم است و بصورت مداوم درگیر فرایند های تصمیم گیری است که به امنیت و راحتی مردمش مربوط می شوند. این مقام و یا هر مقام دیگری مانند فرماندهی ارتش، در کل با ساختار جسمی و روحی زن سازگار نیست.

یکی از حقایق پزشکی این است که زنان در مدت زمان قاعدگی و حاملگی، دچار تغییرات جسمی و روحی متعددی می شوند. اینچنین تغییراتی ممکن است در شرایطی اضطراری بوجود بیاید که در نتیجه حتی باوجود تلاش های زیاد، باز هم بر تصمیم زن تأثیر بگذارد.

حتی در این زمان مدرن و در بیشتر کشور های پیشرفته، زنی که در مقام ریاست دولت و یا فرماندهی نظامی باشد و یا حتی تعداد درخور توجهی از زنانی که نماینده ی پارلمان، و یا در مقام های مهم دیگر باشند، نایاب است. کسی نمی تواند این مسئله را به منزله ی عقب ماندگی ملت های مختلف و یا به هرگونه محدودیت ساختاری در حق زن در اینچنین مقام هایی مانند ریاست دولت و یا عضو شدن در پارلمان نسبت دهد. مسئله ی عاقلانه این است که موقعیت حاضر را با توجه به تفاوت های طبیعی و غیر قابل بحث تفاوت های بین زن و مرد تشرح کنیم، تفاوت هایی که بیانگر «برتری» مرد بر زن نیست، بلکه این تفاوت ها بر نقش های «مکملی» این دو جنسیت در زندگی دلالت دارد.

 نتیجه گیری

اولین بخش این مقاله مختصراً به موضع ادیان و فرهنگ ها درباره ی جایگاه زن پرداخت. بخشی از آن برای درنظر گرفتن گرایش های کلی تا اواخر قرن نوزده، تقریبا 1300 سال پس از اینکه قرآن آموزه های اسلامی را تبیین کرد، پیش رفت.

دربخش دوم مقاله ازجایگاه زن در اسلام بصورت مختصربحث شد.دراین بخش برمنابع اصلی و معتبر اسلام تاکیدشد.این بخش مسائل استانداردوقانونی راازنظر اسلام تبیین کردکه البته براساس آن،مقدارتبعیت مسلمان ها ازآن میتواندمتغیرباشد.همچنین بایداین حقیقت رایادآوری کردکه درجریان زوال تمدن اسلامی ،بسیاری ازمردمی که خودرامسلمان می نامیدند،بصورت کامل ازاینچنین آموزه هایی تبعیت نمی کردند.

برخی ازنویسندگان بصورتی غیرمنصفانه دربیان اینچنین انحرافاتی اغراق کردندوبدتراز همه اینکه این انحرافات رابصورت سطحی درنظرگرفتندوبه عنوان آموزه های«اسلام»بدون اینکه خودرابه زحمت بیندازندو مطالعه ای اصیل و خالی ازجانب داری نسبت به منابع معتبراین آموزه هاانجام دهند،برای خوانندگان غربی بیان کردند.

 حتی با وجود اینچنین انحرافاتی، ذکر سه حقیقت خالی از لطف نیست:

1.  تاریخ مسلمانان پر از زنانیست که در تمامی عرصه های زندگی دستاورد های عظیمی داشته اند.

2.  هیچ کس نمی تواند هرگونه بدرفتاری با زنان را با احکام قانونی شریعت اسلام مطابقت دهد و همچنین هیچ کس جرأت ندارد حقوق قانونی و صریح زنان را که شریعت اسلام به آن ها عطا کرده است، باطل کند، از آن کم کند و یا آن را تحریف کند.

3. در طول تاریخ،ناظران منصف،شهرت،نجابت و نقش مادرانه ی زنان مسلمان رامورد تحسین قرارداده اند.

همچنین لازم به ذکر است جایگاهی که زنان درطول این عصر به آن رسیده اند بخاطر مهربانی مردان و یا فرایند های طبیعی بدست نیامده، بلکه زنان این جایگاه را در طی تلاش های طولانی مدت و فداکاری کسب کرده اندکه آن هم تنها زمانی اتفاق افتاد که جامعه،بویژه در طول دو جنگ جهانی، و بخاطر افزایش سریع تغییرات فنی،به همکاری و کارهای زن نیاز داشت.

در مورد اسلام حکم اینچنین جایگاه محبت آمیز و محترمانه ای بدلیل  شرایط قرن هفده و همچنین  تهدید و فشار زنان و سازمان های آن ها نبود، بلکه حقیقت ذاتی مسبب آن بود.

اگر این مسئله قرار است چیزی را نشان دهد، منشاء الهی قرآن و راستی پیام اسلام را نشان می دهد، چیزی که برخلاف فلسفه ها وایدئولوژی های انسانی،ازشرایط انسانی آن مسئله بسیاردوربود،پیامی که نوعی از اصول انسانی رابنانهادکه نه درطول این دوره ی زمانی وپس ازگذشت این همه قرن روبه منسوخ شدن گذاشت و نه در آینده منسوخ خواهد شد. درنهایت، این پیام از سوی خداوند حکیم و علیمی است که حکمت و دانش او بسیار فراتر از بینهایتیست که انسان متصور می شود و به سوی آن پیش می رود.

 -------------------------------------

مطالب مرتبط:

- جایگاه زن در اسلام (3)

جایگاه زن در اسلام (2)

جایگاه زن در اسلام (1)

دکتر جمال بدوی - اسلام شناس بزرگ کانادایی

------------------------------------------------------------------

کتابشناسی

The Holy, Qur'an: Translation of verses is heavily based on A. Yusuf Ali's translation, The Glorious Qur'an, text translation, and Commentary, The American Trust Publication, Plainfield, IN 46168, 1979. 
Abd Al-Ati, Hammudah, Islam in Focus, The American Trust Publications, Plainfield, IN 46168, 1977. 
Allen, E. A., History of Civilization, General Publishing House, Cincinnati, Ohio, 1889, Vol. 3. 
Al Siba'i, Mustafa, Al-Alar'ahBaynalFiqhWalqanoon (in Arabic), 2nd.ea., Al-Maktabah Al-Arabiah, Halab, Syria, 1966. 
El-Khouli, Al-Bahiy, "Min UsusKadiat Al-Mara'ah" (in Arabic), A 1- Waay A l-lslami, Ministry of Walcf, Kuwait, Vol.3 (No. 27), June 9, 1967, p.17. 
Encyclopedia Americana (International Edition), American Corp., N.Y., 1969, Vol.29. 
Encyclopedia Biblica (Rev.T.K.Cheynene and J.S.Black, editors), The Macmillan Co., London, England, 1902, Vol.3. 
The Encyclopedia Britannica, (11 th ed.), University Press Cambridge, England, 191 1, Vol.28. 
Encyclopedia Britannica, The Encyclopedia Britannica, Inc., Chicago, III., 1968, Vol.23. 
Hadeeth. Most of the quoted Hadeeth were translated by the writer. They are quoted in various Arabic sources. Some of them, however, were translated directly from the original sources. Among the sources checked are Musnad Ahmad IbnHanbal Dar AlMa'aref, Cairo, U.A.R., 1950, and 1955, Vol.4 and 3,SunanIbnMajah, Dar Ihya'a Al-Kutub al-Arabiah, Cairo, U.A.R., 1952, Vol.l, Sunan al-Tirimidhi, Vol.3. 
Mace, David and Vera, Marriage: East and West, Dolphin Books, Doubleday and Co., Inc., N.Y., 1960.

قبل از اینکه گناه کنی

 

یاد کن، پروردگارت راکه پنهان وآشکاررامیداند« يَعْلَمُ خَائِنَةَالْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ» غافر - 19 ترجمه : [خدا] نگاههاى دزدانه و آنچه را كه دلها نهان مى‏دارند، مى‏داند.

یاد کن،ملائکه راکه همه اقوال واعمالت رامی نویسند« مَايَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّالَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ق - 18 ترجمه :[آدمى‏] هيچ سخنى رابه تلفظ درنمى‏آوردمگر اينكه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مى‏كند]

یاد کن، لحظه مرگ وسکرات سخت آنرا که محتاج یک نیکی خواهی شد.

یاد کن، عذاب قبر وتاریکی آنرا که فقط اعمال نیک آنرا روشن خواهند کرد.

یاد کن، روز محشر را که همه مردم عریان مبعوث می شوند.

یاد کن، روزی را که پرونده ها را بررسی کنند به دست راست یا چپ انسانها می دهند.

یاد کن، روزی را که خورشید سوزان قیامت بالای سرت قرار گیرد.

یاد کن لحظه ای را که اعضای بدنت بر علیه تو گواهی دهند.

یاد کن،روزی راکه مجرمین فریادمیزنند وای برمااین اعمالنامه همه گناهان کوچک وبزرگ رادرج کرده است.

یاد کن، بزودی تو باید از پل صراط عبور کنی« وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا » مریم - 71 ترجمه : و هيچ كس از شما نيست مگر آنكه به آن در آيد- يا بر آن بگذرد- اين [حكم و وعده‏اى است كه‏] بر پروردگار تو بايسته و گزاردنى- انجام دادنى- است.

یاد کن، که پروردگارت را که، بدون مترجم و رو در رو از تو سؤال می کند.

الازهر هتک حرمت اجساد در افغانستان را محکوم کرد

     
دوشنبه, 2۶ دی 1390 ساعت ۰6:01

شیخ الازهر مصر، هتک حرمت نیروهای آمریکایی به اجساد شهروندان افغانی را محکوم کرد.
شیخ  احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در پیامی، هتک حرمت اجساد کشته شدگان افغان، از سوی نیروهای آمریکایی در این کشور، که نوار ویدیوئی آن در روزهای گذشته منتشر شد را به شدت محکوم کرد.
وی از این اقدام نیروهای آمریکایی به شدت ابراز انزجار کرد و اظهار داشت که این اقدام، تجاوز آشکار به حرمت شهدای افغانی به شمار می آید.
احمد الطیب تاکید کرد: هتک حرمت شهدای افغانی با همه مبانی تمدن بشری و قوانین بین المللی مغایر است و این اقدام نشان می دهد که آمریکایی ها با تمدن غریبه هستند.
شیخ الازهر ادامه داد:سربازان آمریکایی که به اجساد افغانی توهین کرده اند، چیزی به نام انسانیت و اخلاق نمی شناسند و با این مفاهیم بیگانه اند.
گفتنی است پخش ویدیویی که نشان می دهد چهار نظامی آمریکایی به روی چند جسد افغانی که ظاهرا از نیروهای طالبان بوده اند، ادرار می کنند، موجی از عکس العمل و اعتراض را در پی داشت.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از وقوع چنین رویدادهایی در افغانستان به شدت ابراز تاسف کرد.
انجمن روابط آمریکا و مسلمانان در واکنش به این نوار ویدیویی تاکید کردند که اگر ویدیو مورد تایید قرار گیرد، رفتاری دور از شان ارتش آمریکا را به تصویر می کشد.
وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به اینکه اجساد متعلق به عناصر طالبان هستند از هتک حرمت نیروهای خود به این اجساد ابراز تاسف کرد و این اقدام را به دور از ارزش های و معیارهای اخلاقی خواند.
اين واقعه از طرف طالبان نیز به شدت  محکوم شده است.
طالبان با غيرانساني دانستن اين كار، از حکومت افغانستان و ايالات متحدۀ امريکا خواستار تحقيق سريعتر در مورد اين وفيلم، وبرخورد باعاملين اين جنايت شدند.

   صبح                  ظهر                 عصر                مغرب                 عشاء             نمازجمعه

۰۶:۰۰

۱۲:۱۵

۱۵:۱۵

۱۶:۵۰

۱۸:۳۰

۱۲:۵۵

ارشادات نبوی

و عن أبي هريرة (رض)   أنه قال :قال النبي  (ص)                   

ثلاث منجيات   و ثلاث مهلكات   و ثلاث  درجات   و ثلاث  كفارات

أما المنجيات : فخشية الله تعالي في السر و العلانية  ،  والقصد في الفقر والغني  ، والعدل في الرضا و الغضب

و أما المهلكات : فشح شديد   ، و هوي متبع  ، و اعجاب المرء بنفسه

و أما الدرجات   : فإفشاء السلام  ،  و اطعام الطعام  ، والصلوة باليل و الناس نيام

و أما الكفارات  : فإسباغ الوضوء في السبّرات  ، و نقل الأقدام الي الجماعات  و انتظار الصلوة بعد الصلوة

                                                               ***

از حضرت ابو هريره (رض) روايت است  كه رسول خدا(ص) فرمودند :

سه چيز موجب نجات انسان ، سه چيز موجب هلاكت انسان ، سه چيز موجب بلندي مقام و مرتبه انسان  ، وسه چيز موجب كفاره گناه انسان  است  . 

سه چيز نجات دهنده : خوف از خداوند  در نهان و آشكار ، ميانه روي در حال فقر و غنا ، و عدالت در حال رضا و خشم

سه چيز هلاك كننده : حسادت و بخل شديد ، شهوت و هوا وهوس مداوم ، تكبر و خود پسندي

سه چيز بلند كننده مقام و مرتبه : آشكارا     سلام كردن ، غذا دادن به ديگران ، نماز شب خواندن در حالي كه مردم خوابيده اند

سه چيز كفارات گناه :وضوگرفتن درشبهاي سردكه مردم ازآن ميترسند،رفتن براي نمازجماعت،بعدازخواندن نمازدرانتظار نماز بعدي ماندن

اندازه تأخیر بین اذان و نماز مغرب

     

سؤال: آیا نماز مغرب باید متصل بعد از اذان اقامه گردد یا گنجایش دارد كمی بین اذان و اقامة نماز فاصله ایجاد شود؟ با توجّه به اختلاف‌ نظری كه وجود دارد حكم شرعی را بیان كنید.
جواب: از مجموع دلایل و عبارات فقها چنین معلوم می‌شود كه مقداری تأخیر بین اذان مغرب و آغاز نماز مطلوب است و این تأخیر فواید زیر را در بر دارد:
1. چون وقت نماز مغرب ثابت نیست و اعلام وقت فقط با اذان می‌شود، افرادی ‌كه از مسجد فاصله دارند می‌توانند به تكبیر اولی برسند؛
2. كسانی ‌كه وضو ندارند، می‌توانند وضو بگیرند و جماعت را دریابند؛
3. روزه‌داران می‌توانند بدون این‌كه نماز جماعت‌شان فوت شود، افطار كنند؛
4. رعایت حال پیروان بعضی از ‌مذاهب فقهی اهل‌سنّت می‌شود كه بعد از اذان و قبل از اقامه نماز، خواندن دو ركعت را مستحب می‌دانند. ناگفته نماند كه خواندن دو ركعت بین اذان و اقامه نماز نزد بعضی از فقها مستحب است، ولی برخی دیگر قائل به استحباب آن نیستند، در عین حال آن را مكروه نمی‌دانند.

افزایش شمار تازه مسلمانان در بریتانیا

     
 

تحقیقات جدید نشان می دهد که تعداد بریتانیایی‏هایی که به اسلام روی می‌آورند در حال افزایش است، اما تخمین زدن آمار دقیق آنها کار دشواری است.
بر اساس تحقیقاتی که اخیرا نتایج آنها در روزنامه ایندیپندنت منتشر شده است تعداد بریتانیایی‏هایی که مسلمان می شوند را به دشواری می توان تخمین زد، چرا که در آمارگیری‏هایی که انجام می شود میان فردی که تازه مسلمان شده و فردی که از پدر و مادر مسلمان متولد شده تمایزی وجود ندارد.
این تحقیقات از سوی سازمان تحقیقاتی "بین دینی فیث مترز" انجام شده و آمار حقیقی نشان می دهد که این تعداد 100 هزار نفر است. اما باید در نظر گرفت که سالانه 5 هزار نفر نیز ممکن است به این آمار اضافه شوند. آمار قبلی نشان می دهد که تعداد بریتانیایی‏هایی که به اسلام روی آورده اند بین 14 تا 25 هزار نفر است.
این تحقیق از آمار 2001 اسکاتلند به عنوان تنها آماری است که طی آن درباره دین افراد در زمان تولد سوال شده است. از این رو محققان به طور کلی تخمین زده اند که در سال 2001 حدود 60699 تازه مسلمان در بریتانیا زندگی می کردند.
محققان با انجام تحقیقات در لندن تلاش کردند تا تخمین بزنند که سالانه چه تعداد تغییر دین و تشرف به اسلام صورت می گیرد.
در این تحقیقات همچنین به این نتیجه رسیده اند که 1400 نفر طی 12 ماه گذشته در لندن به اسلام مشرف شده اند که این آمار در سراسر بریتانیا همان تعداد سالانه 5 هزار نفر را مورد تأکید قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

ساعات اقامه نماز های یومیه مسجد

   صبح                  ظهر                 عصر                مغرب                 عشاء             نمازجمعه

۰۶:۰۰

۱۲:۱۵

۱۵:۱۵

۱۶:۵۰

۱۸:۳۰

۱۲:۵۵

بهار نبوی قبل از بهار عربی

       

پیامبر ما با بهار دلها (قرآن کریم) مبعوث شد. ایشان همیشه دعا می کردند و می فرمودند: بارالها! قرآن را بهار دلهای ما قرار بده.
قرآن کریم بهار حقیقی است، زیرا بهار دلها است، و تیرگی‏ها، زنگارها، کدورت‏ها، اندوه و سیاهی دلها را می زداید و دلها را مالامال از ایمان، آرامش، سکون و رضایت می نماید و در سینه ها بذر امید، مژده، خوشبختی و شادابی می پاشد و در عقل‏ها کاخ های بزرگی، عزت و کرامت را بنا می کند.
همین بهار نبوی بود که یخ کفر و شرک را آب کرد و زمستان سرد و خشک جاهلیت را به بهار سرسبز و خرم ایمان و اسلام تبدیل نمود. همین بهار نبوی بود که قیصر و  کسری را از اریکه پادشاهی به زبر کشید و بت‏های جاهلیت را درهم کوبید و دوران ظلم و استبداد را به پایان رساند، زیر سایه ابرهای همین بهار نبوی مسلمانان قرنها زندگی کردند و رحمت، عدالت و خوشبختی را برای جهانیان به ارمغان آوردند.
بهار نبوی مخصوص منقطۀ خاصی نیست و مبارزه آن تنها با یک حکومت استبدادگر نیست، بلکه برای مبارزه با تمام استبدادگران و ددمنشان و نابودی آنها تلاش می کند. بهار قرآن شک و شبهات و خواهشات نفسانی را از جان‏ها می زداید و به جایش جوانه های امید، ایمان، یقین و باور صحیح را می کارد.
در بهار نبوی نشانه های انقلاب و خیزش گسترده علیه بت‏ها و علیه مظاهر شرک و کفر و تمامی پلیدی‏ها دیده می شود، و هر ساختار و اندیشه ای که بر این بهار نبوی استوار نباشد، محکوم به شکست و فروپاشی خواهد بود و هر حرکت اصلاحی که بر اساس بهار نبوی پایه ریزی نشده باشد، فرجامش نابوی و هلاکت خواهد بود؛ «فَأَتَى اللّهُ بُنْيَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِم»
بهار نبوی بزرگترین رویداد تاریخ است که سرنوشت ملت‏ها را دگوگون ساخت و گردش تاریخ را تغییر داد. همین بهار نبوی بود که دانشمندان، ادبا، فیلسوفان، شعرا و اطباء و ... که رمز حرکت و نهضت و روشنگری در تاریخ اسلام بودند، را تقدیم کرد، و هر اصلاح گر و مجددی که پا به میدان گذاشته و توانسته جایگاه و مقبولیتی به دست آورد، مرهون احسانات همین بهار نبوی است. خلفاء راشدین، پرچم داران اصلاح و تجدید امثال: ائمه اربعه، امام غزالی، ابن تیمیه، فتوحات خالدبن ولید، شجاعت موسی بن نمیر و قتیبه بن مسلم، قیادت قعقاع بن عمرو، غیرت صلاح الدین و همت محمد فاتح همه و همه نتیجه بهار نبوی و دست پرورده مکتب آن هستند، و هر کسی یا گروهی که مورد تنفر و انزجار قرار گرفته، نتیجه مخالفت آن با بهار نبوی بوده است. باطنیان ملحدان، زنادقه و دیگر گروههای کج فهم که در مسیر بهار نبوی قرار گرفتند و خواستند بهار آن را به خزان تبدیل کنند، فرجامی غیر از ناکامی، رسوایی و سیاهی نصیب آنها نشد و امت از آنها اعلام انزجار کرد و تاریخ، آنها را به دور انداخت و زمین از آنها به تنگ آمد و در لیست منفورین و ملعونین قرار گرفتند، «ألا بعدا لمدین کما بعدت ثمود»
بهار عربی که امروزه ما شاهد آنیم نتیجه همان بهار نبوی است، به همین خاطر ملت‏ها با آغوشی باز از آن استقبال کردند و اسلام را، پس از آنکه قوانین ساخته دست بشر را تجربه کردند، به عنوان ساختار زندگی و قانون اساسی پذیرفتند.
و چه قدر فرق است بین قانون پروردگار جهانیان و قانونی که ساخته دست مشتی خاک است!
و چه قدر تفاوت است بین شریعت الهی و شریعتی که تراویده فکر بنده ایست که اصلش از آبی پلید است! «كتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ»

دکتر عائض القرنی
ترجمه: ابوعمار

به تصویر خود نگاه کن!

اگر تصویر خودت را در میان یکی از تصاویر زیر یافتی بدون درنگ و تردید آن را حذف کن.

 تصویر اول:

دوستی دنیا و فراموشی آخرت، دنیاپرستی و علاقه مبالغه آمیز به دنیای فانی، تصویر انسانی که از فهم صحیح اهداف زندگی و وظایف خود بی بهره است.

«كَلاّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتيمَ * وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى طَعامِ الْمِسْكينِ * وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلاً لَمًّا * وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا »   (فجر17-20)

«هرگز! هرگز! (چنين نيست كه كرامت و ذلّت انسان در نزد يزدان به دارائي و ناداري باشد) بلكه شما (گذشته از اقوال زشت ، افعال پلشت هم داريد! از جمله:) يتيم را گرامي نمي‌داريد. و همديگر را تشويق و ترغيب نمي‌كنيد به خوراك دادن به مستمند. و ميراث را حريصانه يكجا مي‌خوريد (و ملاحظه حق بستگان و محرومان و يتيمان و ضعيفان نمي‌كنيد، و حلال و حرام را رويهم انباشته و مشتاقانه صرف مي‌كنيد).و اموال و دارائي را بسيار دوست مي‌داريد(و سخت دلباخته مال و متاع دنيا هستيد ، و لذا ملاحظه مشروع و نامشروع و حلال و حرام را نمي‌كنيد ).‏»

 

تصویر دوم:

فراموشی پدر و مادر در ترافیک مشغولیت های زندگی و عدم مشارکت با آنها در خوشحالی و ناراحتی هایشان، تصویر انسانی که وفا، عهد و پیمان و دادن جواب زیبا در مقابل نیکی ها را فراموش کرده است.

«وَ قَضى رَبُّكَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانًا إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفِّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريمًا» (إسرا 23)

«‏( اي انسان!) پروردگارت فرمان داده است كه جز او را نپرستيد ،و به پدر و مادر نيكي كنيد(و با آنان نيكو رفتار نمائيد).هرگاه يكي از آن دو، و يا هر دوي ايشان نزد تو به سن پيري برسند،    (كمترين اهانتي بديشان مكن و حتي سبكترين تعبير نامؤدّبانه همچون) اُف به آنان مگو!( و بر سر ايشان فرياد مزن) و آنان را از پيش خود مران و با سخنان محترمانه با آن دو سخن بگو.»

 تصویر سوم:

تلاش مستمر در فساد و فاسد نمودن دیگران، روز و شب و بیدار و آشکار، تصویر انسانی که از خدا نمی ترسد و شدت انتقام و عذاب خدا را فراموش کرده است.

«الَّذينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ * فَأَكْثَرُوا فيهَا الْفَسادَ * فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ * إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ»(فجر 11-14)

«‏ اقوامي كه در شهرها و كشورها طغيان و سركشي كردند.و در آنجاها خيلي فساد و تباهي به راه انداختند.لذا پروردگار تو تازيانه عذاب را بر سر ايشان فرو ريخت (و شلاّق عذاب را پياپي بر آنان فرو آورد ).مسلّماً پروردگار تو در كمين (مردمان و مترصّد اعمال ايشان )است.»

 تصویر چهارم:

ترک نماز و عدم بندگی خداوند، تصویر انسانی که از اسلام فرسنگ ها فاصله گرفته است.

«ما سَلَكَكُمْ في سَقَرَ * قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ * وَ كُنّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضينَ * وَ كُنّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ * حَتّى أَتانَا الْيَقينُ» (مدثر 42-47)

«‏چه چيزهائي شما را به دوزخ كشانده است و بدان انداخته است‌ ؟ ‏‏ مي‌گويند:(در جهان) از زمره نمازگزاران نبوده‌ايم .و به مستمند خوراك نمي‌داده‌ايم . ‏و ما پيوسته با باطلگرايان (هم‌نشين و هم‌صدا مي‌شده‌ايم و به باطل و ياوه و عيبجوئي ) فرو مي‌رفته‌ايم .و روز سزا و جزاي ( قيامت) را دروغ مي‌دانسته‌ايم.تا مرگ به سراغمان آمد.»

اگر خود را در میان یکی از این تصاویر یافتی پس در حذف آن بشتاب و در خود تغییر و تحول ایجاد کن.