پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ در نماز صبح روز جمعه دو سوره سجده و انسان را  مي­خواند، تلاوت اين دو سوره در نماز صبح جمعه بدان خاطر است كه دربرگيرنده­ي اتفاقات گذشته در اين روز وآنچه درآن اتفاق خواهد افتاد مي­باشد و به دليل اين­كه اين دو سوره مشتمل بر آفرينش آدم و ذكر معاد وحشربندگان مي­باشدكه همه درروز جمعه اتفاق افتاده يا خواهد افتاد.

دوّم: مستحب است در شب و روز جمعه صلوات بيشتري بر پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ فرستاده شود، دليل اين گفته حديث پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ مي­باشد كه فرمود: ((أكثِرُوا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ يَومَ الجُمُعَةِ وَليَلةَ الْجُمُعَةِ)): در روز و شب جمعه بيشتر بر من صلوات بفرستيد. [به روايت بيهقي از حديث انس، و اين حديث حسن مي­باشد.‍]

سوّم:  از جمله بزرگترين ويژگيهاي روز جمعه نماز جمعه مي­باشد؛ نماز جمعه يكي از مهمترين واجبات اسلام بر مسلمانان است كه هركس از روي سستي و تنبلي آن را ترك كند خداوند بر دل او مهر مي­زند.

چهارم: غسل كردن  در روز جمعه، اين غسل سنت مؤكّد است حتي برخي علما آن را به طور مطلق واجب دانسته­اند.

پنجم: مستحب است در روز جمعه از  مواد خوشبو كننده­ استفاده نمود، زيرا اين روز در ميان روزهاي هفته از همه افضل است.

ششم: استفاده از سِواك در روز جمعه ، به دليل اين­كه پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ فرمود: ((لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّواكِ عِندَ كُلِّ صَلاةٍ)): چنان كه براي امت من ايجاد مشقت نمي­نمود سواك زدن در هنگان خواندن هر نمازي را فرمان مي­دادم. و اين فرمان پيامبر صَلَّي­اللهُ عَلَيهِ و سَلَّمَ شامل همه نمازها مي­باشد.

هفتم: مستحب است زود به مسجد رفت و به نمازهاي سنت و ذكر و تلاوت قرآن مشغول شد، تا اين­كه خطيب براي نماز جمعه حاضر شود، و بايد به سخنان امام گوش فرا گيرد.

هشتم: تلاوت سوره كهف در روز جمعه.

نهم: در روز جمعه ساعتي است كه در آن دعا پذيرفته مي­شود، در صحيح از حديث ابوهريره چنين روايت است كه: در روز جمعه ساعتي است كه هرگاه بنده­ي مسلمان در حالي كه ايستاده و نماز مي­خواند هرچيزي از خداوند درخواست نمايد، خداوند به او خواهد بخشيد.

دهم: همانا مقصود از خطبه­ي جمعه آن است كه ثناي بر خداوند و تمجيد او شود، و به وحدانيت او شهادت داده شود و به رسالت پيامبرشع شهادت داده شود.

يازدهم: تلاوت سوره جمعه و منافقون يا اعلي و غاشيه در نماز جمعه، حكم سنت بودن تلاوت اين سوره­ها از پيامبرع در صحيح مسلم روايت شده است.

دوازدهم: روزه جمعه روز عيد هفتگي است كه در هر هفته تكرار مي­شود.

سيزدهم: خواندن نماز در روز جمعه در هنگام زوال آفتاب مكروه نمي­باشد، از امام شافعي به نقل از ابوقتاده روايت است كه پيامبرع خواندن نماز در نصف النهار را جز در روز جمعه مكروه مي­دانست.

چهاردهم: مستحب است زيباترين و بهترين لباس كه توانايي تهيه آن را داشته باشد بپوشد، از پيامبرع روايت است كه فرمود: ((مَنْ اِغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ومَسَ مِنْ طِيبٍ كانَ لَهُ و مَنْ لَبِسَ مِنْ أحسَنِ ثِيابِهِ ثُمَّ خَرَجَ وعَلَيْهِ السَّكِينَةُ حتّى يَأتِيَ الْمَسجِدَ ثُمَّ يَرْكَعَ إنْ بَدا لَهُ, ولَمْ يُؤْذِ أَحَداً ثُمَّ أنصَتَ إذا خَرَجَ إمامُهُ حَتّى يُصَلِّيَ كانَتْ كَفارَةً لِما بَيْنَهُما)): هركس روز جمعه غسل كند، و از آن عطرياتي كه دارد استفاده كند و از زيباترين لباسي كه دارد بپوشد سپس به سوي مسجد بيرون رود در حالي كه سكينه و آرامش بر او باشد سپس به مسجد رود سپس نماز بخواند و كسي را آزار ندهد سپس ساكت باشد تا امام بر منبر رود و به سخنان او گوش دهد تا نماز بخواند كفاره گناهان بين آن جمعه و جمعه­ي گذشته­اش خواهد شد. [ به روايت احمد در مسندش و اين حديث حسن صحيح است]

پانزدهم: هركس زود به سوي مسجد برود براي او در مقابل هرگامي كه بر مي­دارد پاداش صيام و قيام يك سال نوشته مي­شود، پيامبرr فرمود: ((مَنْ غَسَّلَ وَ اِغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمعة وبَكَّرَ واِبْتَكَرَ , ودنا من الإمام فأنصت، كان له بكل خطوة يخطوها صيام سنة وقيامها وذلك على الله يسير)):  هركس در روز جمعه غسل نمايد و زود به سوي مسجد برود و به امام نزديك شود سپس ساكت بنشيند، براي او در مقابل هر گامي كه بر مي­دارد پادش روزه و نماز يك سال نوشته مي­شود و اين بر خداوند آسان است. [به روايت احمد]

والله أعلم وصلى الله وسلم على نبينا محمد                                                   منبع: كتاب زاد المعاد .. ابن القيم .