شلـوار تـنـگ نـپـوشـیـد!

حیات هر عضوی در بدن، به گردش خون و اکسیژن‌رسانی مناسب بستگی دارد. به همین دلیل وقتی جریان خون قلب مختل می‌شود، دچار سکته قلبی می‌شویم. لباس‌های نامناسب و نشستن طولانی‌مدت به‌خصوص در وضعیت‌های خاص نیز جریان خون ناحیه دستگاه تناسلی را مختل می‌کند و گاهی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تحت‌فشار قرارگرفتن اعصاب این ناحیه نیز مزید بر علت‌ می‌شود و آسیب‌های وارده را دو چندان می‌کند.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند تعداد، شکل و حرکت اسپرم مردان نسبت به ۳۰ سال گذشته تا حد زیادی آسیب‌دیده است. این میزان در بررسی‌های مختلف ۵۰-۳۰ درصد گزارش‌ شده است.

پس بهتر است به شلواری که می پوشید بیشتر بیندیشید. اما چرا و چگونه؟
برای سلامت جسم، در طراحی لباس باید آناتومی و فیزیولوژی قسمتی از بدن که لباس برای آن طراحی می‌شود، در نظر گرفته شود. این امر معمولا در کارخانه‌هایی که لباس استاندارد تهیه می‌کنند، رعایت می‌شود، ولی خیلی از تولید‌کنندگان پوشاک، فقط به سود خود می‌اندیشند و سلامت و بهداشت اعضای بدن مصرف‌کننده برای آنها اهمیتی ندارد.

امروزه تعداد بسیار زیادی از شلوارها بسیار تنگ و از پارچه‌های سخت دوخته می‌شوند. پارچه این شلوارها، تقریبا یک سوم کمتر از شلوارهای معمولی و استاندارد است.شلوارهای تنگ و فاق کوتاه، جریان خون دستگاه تناسلی را به‌شدت مختل می‌کنند. این وضعیت در حالت نشسته بدتر می‌شود. متاسفانه پوشیدن لباس نامناسب در ناحیه دستگاه تناسلی، باعث ایجاد علایم خاصی نمی‌شود که فرد متوجه آن شود ولی در درازمدت آسیب‌هایی به وجود می‌آید که ممکن است غیرقابل برگشت باشند.
علت اینکه بیضه‌ها خارج از بدن قرار دارند، این است که برای عملکرد طبیعی، درجه حرارت آنها باید نیم درجه سانتی‌گراد از درجه حرارت بدن کمتر باشد، بنابراین هر عاملی که باعث افزایش درجه حرارت آنها شود، باعث آسیب به فرایند تولید نطفه مردانه (اسپرم) می‌شود.

به عنوان مثال در بیماری شایع واریکوسل، وریدهای اطراف بیضه متسع می‌شوند. این اتساع وریدها باعث افزایش درجه حرارت بیضه‌ها و آسیب به تولید اسپرم و ناباروری مرد می‌شود. لباس زیر و شلوارهای تنگ فاق کوتاه و از جنس پارچه سخت، با ۳ مکانیسم باعث آسیب به بیضه‌ها می‌شوند؛ مختل‌شدن جریان خون ناحیه تناسلی، اختلال در تهویه آن و بالارفتن درجه حرارت بیضه‌ها.

نزدیک‌‌شدن و چسبیدن بیضه‌ها به بدن و یکی شدن درجه حرارت آنها با بدن‌ در درازمدت باعث آسیب به تولید اسپرم می‌شود. لازم به ذکر است که درجه حرارت ایده‌آل برای تولید اسپرم طبیعی، تقریبا ۳۳ درجه سانتی‌گراد است.

در ناحیه دستگاه تناسلی مردانه، قسمتی به نام «میاندوراه» یا در اصطلاح پزشکی «پِرینه» وجود دارد. میاندوراه در ناحیه بین مقعد و قاعده کیسه‌های بیضه قرار دارد و اعصاب مهم ناحیه دستگاه تناسلی از این قسمت عبور می‌کنند. هر عاملی که باعث ضربه یا اختلال در این قسمت شود، اعصاب آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع باعث اختلال در نعوظ می‌‌شود.

شلوارهای تنگ و فاق کوتاه، یک درز دوخت سفت در خط وسط دارند که ناحیه میاندوراه را به‌شدت تحت‌فشار قرارمی‌دهد. برای داشتن یک رابطه زناشویی موفق باید جریان خون و عصب‌گیری ناحیه دستگاه تناسلی مرد طبیعی باشد، ولی بعضی بیماری‌ها مانند بیماری قند، فشارخون، چربی بالا، آسیب به نخاع به هر علتی و… از طریق مختل‌کردن جریان خون و جریان عصبی ناحیه دستگاه تناسلی به ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ منجر می‌شوند.

به همین دلیل حدود ۱۵ درصد افرادی که دوچرخه‌سواری حرفه‌ای انجام می‌دهند، به علت فشار مداوم به ناحیه میاندوراه که باعث اختلال در عصب‌گیری و اختلال در خون‌رسانی ناحیه دستگاه تناسلی می‌شود، دچار ناتوانی جنسی می‌شوند؛ یعنی همان کاری که شلوارهای تنگ و فاق کوتاه در درازمدت با بدن می‌کنند.

عرق انسان به خودی خود بویی ندارد ولی سطح پوست بدن ما پوشیده از هزاران نوع میکروب است. اگر راه مناسبی برای تبخیر عرق وجود نداشته باشد، در سطح پوست جمع و باعث شکسته‌شدن باکتری‌ها می‌شود. با شکستن باکتری‌ها، مواد شیمیا‌یی آزاد و باعث ایجاد بوی آزار‌دهنده می‌شوند. بوی عرق دو نقطه از بدن خیلی آزار‌دهنده است، این دو ناحیه عبارتند از زیربغل‌ها و ناحیه دستگاه تناسلی.

علت این بو تولید پروتئین و مواد چربی بوسیله غددعرق این نواحی است که باکتری‌ها ازآنها تغذیه می‌کنند. از آنجا که عرق سایر نقاط بدن حاوی مقادیر زیادی نمک است، باکتری‌ها به آسانی نمی‌توانند از محتویات عرق استفاده کنند. اگر تهویه ناحیه تناسلی به علت پوشیدن لباس‌های تنگ به‌خوبی برقرارنباشد، هم بوی تعریق دیگران را آزرده می‌کند، هم کم‌‌کم ناحیه تناسلی بوی خاص آزار‌دهنده‌ای می‌گیرد که حتی با شستشو نیزازبین نمیرودوچون محیط همیشه به‌علت وجودعرق مرطوب است،احتمال عفونت‌های قارچی بالا می‌رود.

افرادی که در تمام طول روز با شلوارهای تنگ و فاق کوتاه کار می‌کنند، اگر به کشاله‌های ران خود به‌دقت نگاه کنند، ممکن است لکه‌های قهوه‌ای رنگی را ببینند که همان قارچ پوستی است. حال شما راننده‌ای را تصور کنید که در فصل تابستان با شلوار نامناسب روزی ۱۰ ساعت مسافرکشی می‌کند. حدس بزنید که این فرد به‌علت گرمای بیش از حد ناحیه دستگاه تناسلی، مختل‌شدن جریان خون این ناحیه، مختل‌شدن جریان عصبی و تعریق بیش از حد که امکان تبخیر مناسب آن وجودندارد،دردرازمدت دچارچه مشکلاتی خواهد شد.

 محمدرضا صفری‌نژاد/ارولوژیست

هدایای دهگانه

حضرت عائشه رضی الله عنها از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که فرمود: وقتی که خداوند بخواهد اهل بهشت را داخل بهشت کند فرشته‌ای را با هدیه‌ای و لباسی از بهشت نزد آنان می‌فرستد. و وقتی که بخواهند داخل آن شوند، فرشته به آنها می‌گوید: بایستید، هدیه‌ای از طرف پروردگار عالم نزد من است. می‌گویند آن چیست؟ فرشته می‌گوید: آن هدایا ده انگشتری هستند:

بر اولی نوشته شده است: {سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ} [الزمر: ۷۳] « سلام بر شما، مبارکتان باد، داخل آن شوید. برای همیشه.»

بر دومی نوشته شده است: (رفعت عنکم الأحزان والهموم) ” غم واندوه از شما بر طرف ودور گردید”.

بر سومی نوشته شده است: {وَتِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ}[الزخرف: ۷۲] « آن بهشتی است که به سبب اعمال نیکی که انجام داده‌اید، ارث و ملک شما کردیم.»

بر چهارمی نوشته شده است: (ألبسناکم الحِلَلَ والحلی) ” لباسی حریر را به شما می‌پوشانیم وشما را آراسته می‌کنیم.”

بر پنجمی نوشته شده است: {کَذَلِکَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِینٍ} [الدخان : ۵۴] «حوریهای زیبا روی را به ازدواج آنان در آورده‌ایم.» إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ} [المؤمنون : ۱۱۱] « من امروز به سبب صبر و تحملی که داشتند پاداششان می‌دهم که آنان خودشان رستگار هستند.»

بر ششمی نوشته شده است: (هذا جزاؤکم الیوم بما فعلتم من الطاعة) “این پاداش شما است امروز به سبب طاعتی که انجام دادید “.

بر هفتمی نوشته شده است: (صر تم شباباً لا تهرمون أبداً) ” جوان گشتید که هیچوقت پیر نمی‌شوید “.

بر هشتمی نوشته شده است: (صرتم آمنین لا تخا فون أبداً) “در امنیت قرار گرفته‌اید هر گز نترسید”.

بر نهمی نوشته شده است: (رافقتم الأنبیاء والصدقین والشهداءَ والصالحین) “همراز و همنشین انبیاء و صادقان و شهیدان و صالحان شده‌اید”.

بر دهمی نوشته شده است: (سکنتم فی جوار الرحمان ذی العرش الکریم ) ” در جوار خداوند بخشنده صاحب عرش کریم ساکن شده‌اید “.

سپس فرشته رحمت می‌گوید:

{ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ} [الحجر: ۴۶] « داخل آن شوید در حال امنیت و آسایش.

داخل می‌شوند:

{وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ} [فاطر : ۳۴] «  و می‌گویند حمد و ستایش خداوندی که غم را از ما برداشت براستی پروردگار ما بسیار بخشنده و سپاسگذار است.

و وقتی که خداوند بخواهد، اهل آتش را داخل آن کند، فرشته‌ای را نزد آنان می‌فرستد که ده انگشتری همراه دارد.

بر روی اولی نوشته شده است: داخل آن شوید، که در آن که هیچوقت نخواهید مرد و زنده نخواهی شد از آن برون نخواهی رفت.

بر روی دومی نوشته شده است: در عذاب فرو روید راحتی برای شما وجود ندارد.

بر روی سومی نوشته شده است : از رحمت من ناامید باشید.

بر روی چهارمی نوشته شده است : داخل آن شوید در حال غم و اندوه و حزن ابدی.

بر روی پنجمی نوشته شده است: لباستان آتش، غذایتان زهر تلخ، نوشیدنیتان آب داغ، گاهواره‌تان آتش و پوششتان هم آتش است.

بر روی ششمی نوشته شده است: امروز این پاداش شما است به سبب اینکه نافرمانی مرا کردید.

بر روی هفتمی نوشته شده است: در آتش برای همیشه عذاب من قرین شما است.

بر روی هشتمی نوشته شده است: نفرین و لعنت بر شما باد. که بطور عمد گناهان بزرگ را مرتکب می‌شدید. پشیمان نمی‌گشتید و توبه نمی‌کردید.

بر روی نهمی نوشته شده است: همراهان شما در آتش برای ابد شیاطین هستند.

بر روی دهمی نوشته شده است : از شیطان پیروی کردید، فقط دنیا را خواستید، آخرت را فراموش کردید. و سر انجام این است جزای شما.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نقل ازکتاب “توشه راه نجات کلمات قصار پیامبر صلی الله علیه وسلم وخلفای راشدین”
نوشته: الحافظ ابن حجر العسقلانی
برگردان: محمد سعید مجیدی

بوستان نیایش

{أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ} [الرعد : ۲۸]

آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام میگیرد

بزرگی یاد خدا:

خدای ما سبحانه و تعالی هفت سوره را در قرآن کریم با تسبیح شروع می کند، و بسیارند آیاتی که در قرآن با تسبیح خدا نازل شده تا شاید ما از به پاکی یاد کنندگان خداوند باشیم.

از جمله می فرماید:

{تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیماً غَفُوراً}[الإسراء : ۴۴]

آسمانهای هفتگانه وزمین وکسانی که در آنها هستند همگی،تسبیح خدا میگویند و بلکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه حمد وثنای وی میگویند،ولی تسبیح آنها را نمیفهمید بیگمان خداوند بس شکیبا وبخشنده است .

(وَلَـکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ )

ولی تسبیح آنها را نمیفهمید :

چراکه زبانشان را نمیدانید و از ساختار اسرار آمیز عالم هستی و نظام پیچیده جهان آفرینش چندان مطلع نیستید. پس هماهنگ با سراسر جهان هستی به یکتا پرستی بپردازید و از راستای جملگی کنار نروید و دور نشوید. در های توبه و برگشت به سوی خداوند جهان به روی همگان باز است.

و می فرماید:

{فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى}[طه : ۱۳۰]

پس تو (ای پیغمبر صلی الله علیه وسلم) در برابر چیزهائی که میگویند صبر کن، و قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب آن، و در اثناء شب و در بخشهائی از روز، به پرستش و ستایش پروردگارت مشغول شو، تا راضی و خوشنود شوی.

بزرگترین کلمات:

« قَالَ کَلِمَتَانِ خَفِیفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ ثَقِیلَتَانِ فِی الْمِیزَانِ حَبِیبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ»

وپیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه وسلم فرمود: دو کلمه است که سبک می باشد بر زبان وسنگین است در میزان ( اعمال)؛ محبوب است به نزد خداوند،رحمن سبحان الله وبحمده سبحا الله العظیم.

محبوب ترین سخنان:

«وَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَفْضَلُ الْکَلَامِ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ لَا یَضُرُّکَ بِأَیِّهِنَّ بَدَأْتَ »

وپیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: محبوب ترین سخنان نزد خداوند کریم چهار کلمه است: (أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ ) ترا آسیب نمی رساند به هر کدام که شروع کنی( فرقی نمی کند با هر کلمه) ونبی اکرم فرمود: هر کس بگوید:« سبحان الله وبحمده» در هر روز صد بار می ریزد گناهان او واگر چه مثل کف های در یا باشد.

«قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ قُلْتُ بَعْدَکِ أَرْبَعَ کَلِمَاتٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَوْ وُزِنَتْ بِمَا قُلْتِ مُنْذُ الْیَوْمِ لَوَزَنَتْهُنَّ سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ کَلِمَاتِهِ »

وپیامبر صلی الله علیه وسلم به آم المؤمنین حضرت جویریه رضی الله عنها فرمود: من هنگامی که از نزدت رفتم چهار کلمه راسه بار گفته ام اگر وزن کنی به آن چه از دعا واستغفار در این روز گفتی سنگین تر است: (سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ کَلِمَاتِهِ)تسبیح خدا می کنم به اندازه تعداد آفریده های او،تسبیح خدا می کنم به اندازه ای که راضی شود؛تسبیح خدا می کنم به اندازه وزن عرش او وبه اندازه مداد کلمات او .

بزرگی لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ:

پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه وسلم فرمود:« أیا تر دلالت کنم بر کلمه ای از زیرعرش واز گنج های بهشت بگو: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ:پس می گوید خداوند : تسلیم شد بنده ام وگردن نهاد( برحکم من)

وپیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: نیست بر روی زمین که بگوید« لا حول ولا قوة إلا الله والله أکبر ولا حول ولا قوة إلا بالله» مگر پوشیده شود گناهان او ،واگر مثل کف دریا باشد.

فضیلت ذکر لا اله إلا الله:

شیخ نجم الدین کبری می گوید:

بدانکه حجب روندگان نتیجه نسیان است،ونسیان بدان سبب بود که در بدایت فطری چون وجود روح پدید آمد،عین وجود او دوگانگی ثابت کرد میان او و حضرت. تا اگر چه روح حق را در آن مقام به یگانگی دانست،اما به یگانگی نشناخت.زیرا که شناخت از شهود خیزد وشهود از وجود درست نیاید.

تعلق روح به قالب از برای آن بود،تا دو خلف چون نفس ودل حاصل کند،تا در مقام شهود چون روح بذل وجود کند او را خلیفتی باشد که قایم مقامی او کند.

وچندانکه روح بر عالم ملک وملکوت گذر می کرد تا به قالب پیوست،هر چیز که مطالعه می کرد از آن ذکری با وی می ماند و بدان مقدار از ذکر حق باز می ماند،تاآنگه که جمعی را چندان حجب از ذکر اشیاء مختلف پدید می آمد که بکلی حق  را فراموش کردند.

پس چون حجب نسیان پدید آمد لا جرم در مقام معالجه از بیمارستان قرآن این شربت می فرماید که {اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیرا } [الأحزاب : ۴۱] تاباشد که از حجب نسیان ومرض آن خلاص یابند.

اما اختصاص به ذکر« لا اله الا الله» آن است که این کلمه را به حضرت عزت راه توان بود،زیرا که در این کلمه نفسی واثبات است ومرض نسیان را به شربت ونفی واثبات دفع توان کرد. زیرا که نسیان مرکب است از نفی واثبات : نفی ذکر حق،واثبات ذکر اغیار. پس شربت سنکجبین وار از سر که نفی وشکر اثبات می باید،تا ماده صفرای نسیان را قلع کند،به « لا اله» نفی ما سوای حق می کند وبه « الا الله» اثبات حضرت عزت می کند.

تا چون بر این مداومت وملازمت نماید،به تدریج تعلقات روح از ما سوای حق به شربت « لا اله» زایل شود وآفت نسیان منقطع گردد وصحت ذاکری به واسطه جمال سلطان «الا الله» از پس تتق عزت روی نماید،ذکر بی شرکت این جا دست دهد . تا زخود بشنود،نه از من وتو

          لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ

ومعلوم شود که بنای مسلمانی چرا بر کلمات دیگر نیست الا بر کلمه « لا اله الا الله».

از بهر آنکه چون خلاصی از  شرک معنوی جز به تصرف معنی این کلمه  حاصل نمی اید. پس شرک صورتی هم جز به صورت این کلمه منتفی نگردد؛ چنانکه عزیزی می گوید:

آفرینش را همه پی کن به تیغ « لا اله»

تا جهان صافی شود سلطان « الا الله» را

ناصر احمدی